Rekrytoinnin uusi ilme
Kuivainen, Saija; Toukola, Mia (2019)
Kuivainen, Saija
Toukola, Mia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016301
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin Extremely nice job Oy:n toimeksiannolla. Enjoy Oy on HoReCa -alan henkilöstövuokrausyritys, joka yhdisti voimansa toimeksiannon aikana Staff Plus Oy:n kanssa ja toimivat nykyään Enjoy -brändin alla. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja uudistaa yhteistyökumppanimme rekrytointitapahtuman osa-alueita, kuten ulkoasua, tapahtuman sisältöä sekä tapoja jakaa informaatiota. Toisena tavoitteena oli löytää rekrytointikanavia potentiaalisten työntekijöiden tavoittamiseksi.
Opinnäytetyössä käsiteltiin tapahtuman tuottamista ja kehittämistä, markkinointia sekä rekrytointiviestintää. Tapahtuman tuottamisen teoreettinen osio käsittelee rekrytointitilaisuuksia, sekä osastojen suunnittelua ja toteuttamista. Teoreettinen viitekehys käsittelee myös brändiä sekä viestintää ja niiden merkitystä rekrytoinnissa. Teoriaosuuden kirjoittamisessa käytettiin hyödyksi alan kirjallisuutta sekä toimeksiantajien haastattelua.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suoritettiin havainnointia rekrytointitilaisuuksissa pääkaupunkiseudulla, jonka avulla kartoitettiin kuvaa nykytilasta ja kilpailijoista. Havainnointi suoritettiin tarkoitusta varten luodun lomakkeen avulla. Havainnoinnin tuloksia käyttäen suunniteltiin työpaja kansainvälisille opiskelijoille, josta saatiin ideoita prototyyppien luomiseen. Prototyypit testattiin kohderyhmällä, josta saatiin arvokasta asiakasymmärrystä. Ideoiden testaaminen kohderyhmällä tehosti tavoitteisiin pääsyä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi manuaali toimeksiantajayritysten käyttöön, joka on tämän opinnäytetyön salaisena liitteenä. Manuaali sisältää ideoita rekrytointitilaisuuksien kehittämiseksi, pohjautuen kohderyhmän tarpeisiin ja toiveisiin rekrytointitilaisuuksista. Manuaalissa käsiteltiin rekrytointiosaston ulkoasun visuaalista ilmettä sekä ohjelmaa rekrytointitapahtumaan, muun muassa teknologisia ratkaisuja, ilmaistuotteita jaettavaksi sekä toiminnallisia pelejä ja aktiviteetteja. Manuaali sisältää myös kohderyhmältä saatua tietoa sosiaalisen median käytöstä työpaikkojen haussa, sekä sosiaalisen median käytöstä rekrytoinnissa. Manuaali luovutetaan toimeksiantajalle ja toimeksiantaja voi käyttää sitä sellaisenaan tai jatkojalostaa tarpeidensa mukaan.
Opinnäytetyössä käsiteltiin tapahtuman tuottamista ja kehittämistä, markkinointia sekä rekrytointiviestintää. Tapahtuman tuottamisen teoreettinen osio käsittelee rekrytointitilaisuuksia, sekä osastojen suunnittelua ja toteuttamista. Teoreettinen viitekehys käsittelee myös brändiä sekä viestintää ja niiden merkitystä rekrytoinnissa. Teoriaosuuden kirjoittamisessa käytettiin hyödyksi alan kirjallisuutta sekä toimeksiantajien haastattelua.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suoritettiin havainnointia rekrytointitilaisuuksissa pääkaupunkiseudulla, jonka avulla kartoitettiin kuvaa nykytilasta ja kilpailijoista. Havainnointi suoritettiin tarkoitusta varten luodun lomakkeen avulla. Havainnoinnin tuloksia käyttäen suunniteltiin työpaja kansainvälisille opiskelijoille, josta saatiin ideoita prototyyppien luomiseen. Prototyypit testattiin kohderyhmällä, josta saatiin arvokasta asiakasymmärrystä. Ideoiden testaaminen kohderyhmällä tehosti tavoitteisiin pääsyä.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi manuaali toimeksiantajayritysten käyttöön, joka on tämän opinnäytetyön salaisena liitteenä. Manuaali sisältää ideoita rekrytointitilaisuuksien kehittämiseksi, pohjautuen kohderyhmän tarpeisiin ja toiveisiin rekrytointitilaisuuksista. Manuaalissa käsiteltiin rekrytointiosaston ulkoasun visuaalista ilmettä sekä ohjelmaa rekrytointitapahtumaan, muun muassa teknologisia ratkaisuja, ilmaistuotteita jaettavaksi sekä toiminnallisia pelejä ja aktiviteetteja. Manuaali sisältää myös kohderyhmältä saatua tietoa sosiaalisen median käytöstä työpaikkojen haussa, sekä sosiaalisen median käytöstä rekrytoinnissa. Manuaali luovutetaan toimeksiantajalle ja toimeksiantaja voi käyttää sitä sellaisenaan tai jatkojalostaa tarpeidensa mukaan.