Sosiaalisen median hyödyntäminen Korisliigajoukkueiden markkinoinnissa
Juutinen, Susanna (2019)
Juutinen, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia sosiaalisen median käyttöä urheilumarkkinoinnissa. Työssä on keskitytty koripalloon ja tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisen koripallon pääsarjatason eli Korisliigan joukkueet hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan ja viestinnässään.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaalista mediaa ja sen hyödyntämismahdollisuuksia urheiluseuroissa. Tiepohja käsittelee myös urheilumarkkinointia ja urheilun erityispiirteitä markkinoinnissa. Tietopohjaa peilataan haastatteluista saatuihin havaintoihin.
Työhön haastateltiin kolmea suomalaisen koripallon pääsarjatasolla pelaavan seuran markkinoinnista vastaavaa henkilöä. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin sähköpostitse ja puhelimitse.
Haastattelujen tulokset osoittavat, että suomalaiset pääsarjatason koripalloseurat ymmärtävät sosiaalisen median merkityksen osana seuran markkinointia. Seurat hyödyntävät sosiaalisen median markkinoinnissaan aktiivisesti useita kanavia niiden tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti. Sosiaalinen media ei korvaa täysin aikaisemmin käytössä olleita markkinointikanavia, vaan se lisää seurojen mahdollisuutta monipuolistaa markkinointiaan. Sosiaalisen median hyödyntämisen haasteena on se, että suomalainen urheiluseuratoiminta perustuu edelleen paljon vapaaehtoistyöhön. Vain harvalla seuralla on mahdollisuus palkata henkilöstöä vastaamaan vain sosiaalisesta mediasta.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin sosiaalista mediaa ja sen hyödyntämismahdollisuuksia urheiluseuroissa. Tiepohja käsittelee myös urheilumarkkinointia ja urheilun erityispiirteitä markkinoinnissa. Tietopohjaa peilataan haastatteluista saatuihin havaintoihin.
Työhön haastateltiin kolmea suomalaisen koripallon pääsarjatasolla pelaavan seuran markkinoinnista vastaavaa henkilöä. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin sähköpostitse ja puhelimitse.
Haastattelujen tulokset osoittavat, että suomalaiset pääsarjatason koripalloseurat ymmärtävät sosiaalisen median merkityksen osana seuran markkinointia. Seurat hyödyntävät sosiaalisen median markkinoinnissaan aktiivisesti useita kanavia niiden tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti. Sosiaalinen media ei korvaa täysin aikaisemmin käytössä olleita markkinointikanavia, vaan se lisää seurojen mahdollisuutta monipuolistaa markkinointiaan. Sosiaalisen median hyödyntämisen haasteena on se, että suomalainen urheiluseuratoiminta perustuu edelleen paljon vapaaehtoistyöhön. Vain harvalla seuralla on mahdollisuus palkata henkilöstöä vastaamaan vain sosiaalisesta mediasta.