Opiskelupaikan valintaa ohjaavat tekijät
Saranpää, Veera (2019)
Saranpää, Veera
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016271
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat ammattikorkeakouluihin hakeutuvien henkilöiden valintoihin ja millä perusteella he tekevät opiskelupaikkaan liittyviä päätöksiä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, mistä hakijat saavat tietoa ammattikorkeakouluista hakuprosessin aikana ja saavatko he sitä tarpeeksi. Valintaan vaikuttavat henkilön identiteetistä lähtöisin olevat sisäiset tekijät, mutta myös ulkoisilla muuttujilla on vaikutus opiskelupaikan valintaan.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen lukuun. Ensimmäinen teorialuku käsittelee yleisesti korkeakoulutusta Suomessa, ammattikorkeakoulujen välistä kilpailua ja yhteistyötä sekä korkeakoulutuskenttää hakijan näkökulmasta. Toisessa teorialuvussa käsitellään koulutusvalinnan tekemistä, ja tarkastellaan koulutusvalintaan vaikuttavia tekijöitä henkilön oman identiteetin, sekä kehystekijöiden näkökulmasta. Toisessa teorialuvussa on myös tuotu esille opinto-ohjauksen merkitys koulutusvalinnassa, sekä valintaprosessin mahdolliset haasteet. Molemmissa teoriaosuuksissa on hyödynnetty sekä kirjallisia että elektronisia lähteitä. Työtä varten haastateltiin myös Haaga-Helian viestintäpäällikköä. Suurin osa teorialähteistä on tutkimuksia ja selvityksiä koulutus-, ura- ja ammatinvalintaan liittyen.
Opinnäytetyö oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Aineiston keruussa käytettiin sähköistä Webropol-kyselylomaketta, joka lähetettiin kyselyyn osallistuneille virtuaalisena linkkinä sähköpostitse. Tutkimusjoukkona oli Haaga-Helia ammattikorkeakoulun syksyllä 2018 ja tammikuussa 2019 aloittaneet opiskelijat. Tutkimukseen osallistui opiskelijoita kaikista koulutusohjelmista, ja vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 180 kappaletta. Kyselyn vastausprosentti oli 7. Aineisto kerättiin keväällä 2019.
Tutkimustulokset osoittavat, että tärkein motiivi ammattikorkeakouluun hakeutumiselle on koulutusohjelman kiinnostavuus. Myös tarpeellisen tiedon merkitys nousee esiin tuloksissa, ja täten myös koulutusohjelmista toivotaan runsaasti ja mahdollisimman yksityiskohtaista tietoa. Hakijat kokevat tärkeäksi myös tietää, mihin tietyiltä aloilta sijoittuu työmarkkinoilla. Koulutuspaikan valinnassa oleellista on, että hakijan valitsemalla koulutuspolulla on hyvät mahdollisuudet työllistyä. Tuloksista ilmenee, että valintaprosessissa vaikuttaa myös oppilaitoksen sijainti. Osa jatko-opiskelemaan hakeutuvista haluavat muuttaa esimerkiksi pienemmiltä paikkakunnilta isompiin kaupunkeihin, ja tästä syystä oppilaitoksen sijainti suuressa kaupungissa on edellytys. Osa taas valitsee tietyn oppilaitoksen sen vuoksi, että se sijaitsee lähellä kotia tai hyvien kulkuyhteyksien päässä.
Työn teoriaosuus on jaettu kahteen lukuun. Ensimmäinen teorialuku käsittelee yleisesti korkeakoulutusta Suomessa, ammattikorkeakoulujen välistä kilpailua ja yhteistyötä sekä korkeakoulutuskenttää hakijan näkökulmasta. Toisessa teorialuvussa käsitellään koulutusvalinnan tekemistä, ja tarkastellaan koulutusvalintaan vaikuttavia tekijöitä henkilön oman identiteetin, sekä kehystekijöiden näkökulmasta. Toisessa teorialuvussa on myös tuotu esille opinto-ohjauksen merkitys koulutusvalinnassa, sekä valintaprosessin mahdolliset haasteet. Molemmissa teoriaosuuksissa on hyödynnetty sekä kirjallisia että elektronisia lähteitä. Työtä varten haastateltiin myös Haaga-Helian viestintäpäällikköä. Suurin osa teorialähteistä on tutkimuksia ja selvityksiä koulutus-, ura- ja ammatinvalintaan liittyen.
Opinnäytetyö oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Aineiston keruussa käytettiin sähköistä Webropol-kyselylomaketta, joka lähetettiin kyselyyn osallistuneille virtuaalisena linkkinä sähköpostitse. Tutkimusjoukkona oli Haaga-Helia ammattikorkeakoulun syksyllä 2018 ja tammikuussa 2019 aloittaneet opiskelijat. Tutkimukseen osallistui opiskelijoita kaikista koulutusohjelmista, ja vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 180 kappaletta. Kyselyn vastausprosentti oli 7. Aineisto kerättiin keväällä 2019.
Tutkimustulokset osoittavat, että tärkein motiivi ammattikorkeakouluun hakeutumiselle on koulutusohjelman kiinnostavuus. Myös tarpeellisen tiedon merkitys nousee esiin tuloksissa, ja täten myös koulutusohjelmista toivotaan runsaasti ja mahdollisimman yksityiskohtaista tietoa. Hakijat kokevat tärkeäksi myös tietää, mihin tietyiltä aloilta sijoittuu työmarkkinoilla. Koulutuspaikan valinnassa oleellista on, että hakijan valitsemalla koulutuspolulla on hyvät mahdollisuudet työllistyä. Tuloksista ilmenee, että valintaprosessissa vaikuttaa myös oppilaitoksen sijainti. Osa jatko-opiskelemaan hakeutuvista haluavat muuttaa esimerkiksi pienemmiltä paikkakunnilta isompiin kaupunkeihin, ja tästä syystä oppilaitoksen sijainti suuressa kaupungissa on edellytys. Osa taas valitsee tietyn oppilaitoksen sen vuoksi, että se sijaitsee lähellä kotia tai hyvien kulkuyhteyksien päässä.