Taidetapahtuman sisältömarkkinointi Facebookissa
Lebedeva, Anna (2019)
Lebedeva, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016270
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajalla oli ongelmana Facebook-julkaisujen huono sitouttaminen. Tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää, millaisilla Facebook-julkaisuilla kuopiolainen nykytaiteen tapahtuma ANTI-festivaali saisi sitoutettua omaa Facebookin seuraajakuntaa ja näin lisättyä näkyvyyttä Facebookissa. Tavoitteena oli saada tutkimustuloksia, jonka avulla ANTI-festivaali saa tietoa kohderyhmän mieltymyksistä Facebook-viestinnässä ja sisällöissä. Lisäksi haluttiin selvittää, millaisia työkaluja Facebook tarjoaa näkyvyyden parantamiseen.
Teorian viitekehys koostui sisältömarkkinoinnista ja ostajapersoonista sekä Facebookista ja Facebook-markkinoinnista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Webropol-kyselyn avulla toukokuussa 2018. Kyselyllä selvitettiin, millainen on ANTI-festivaalin suomalainen Facebook-kohderyhmä, millaisia mieltymyksiä heillä on Facebook-viestinnässä sekä millaiset ANTI-festivaalin tuottamat Facebook-sisällöt heitä kiinnostavat. Kyselyyn saatiin 100 vastausta. Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin ANTI-festivaalin aiempia Facebook-julkaisuja.
Tuloksista huomattiin, että kohderyhmä koostui suurimmaksi osaksi aikuisista sekä keski-ikäisistä naisista, jotka ovat kiinnostuneita kulttuurista, taiteista sekä musiikista. Suuri osa kohderyhmästä asui Pohjois-Savon ulkopuolella eikä ollut osallistunut itse festivaalille. Kohderyhmä luki mieluiten suomenkielisiä julkaisuja ja ANTI:n sisällöistä kiinnosti enemmän festivaaliin liittyvät julkaisut kuin nykytaiteeseen yleensä.
Johtopäätöksenä todettiin, että näkyvyys Facebookissa perustuu kohderyhmän ymmärtämiseen sekä kohdentamiseen. Tuloksista tehtiin johtopäätöksiä, jonka avulla ANTI-festivaali pystyy kehittämään Facebook-sisältöjä kohderyhmää miellyttävämmäksi.
Teorian viitekehys koostui sisältömarkkinoinnista ja ostajapersoonista sekä Facebookista ja Facebook-markkinoinnista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Webropol-kyselyn avulla toukokuussa 2018. Kyselyllä selvitettiin, millainen on ANTI-festivaalin suomalainen Facebook-kohderyhmä, millaisia mieltymyksiä heillä on Facebook-viestinnässä sekä millaiset ANTI-festivaalin tuottamat Facebook-sisällöt heitä kiinnostavat. Kyselyyn saatiin 100 vastausta. Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin ANTI-festivaalin aiempia Facebook-julkaisuja.
Tuloksista huomattiin, että kohderyhmä koostui suurimmaksi osaksi aikuisista sekä keski-ikäisistä naisista, jotka ovat kiinnostuneita kulttuurista, taiteista sekä musiikista. Suuri osa kohderyhmästä asui Pohjois-Savon ulkopuolella eikä ollut osallistunut itse festivaalille. Kohderyhmä luki mieluiten suomenkielisiä julkaisuja ja ANTI:n sisällöistä kiinnosti enemmän festivaaliin liittyvät julkaisut kuin nykytaiteeseen yleensä.
Johtopäätöksenä todettiin, että näkyvyys Facebookissa perustuu kohderyhmän ymmärtämiseen sekä kohdentamiseen. Tuloksista tehtiin johtopäätöksiä, jonka avulla ANTI-festivaali pystyy kehittämään Facebook-sisältöjä kohderyhmää miellyttävämmäksi.