Viihdeohjelman tapahtumasta uutiseksi
Nieminen, Susanna (2019)
Nieminen, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060916219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060916219
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Nelonen Median kolmen ohjelman katsotuimpia ohjelmaklippejä koskevia uutiskriteerejä ja pohditaan, mikä lyhyt sisältö tv-ohjelman sisältä nousee muuhun mediaan viihdeuutiseksi. Opinnäytetyössä tarkasteltu ajanjakso on 1.1.2018 – 30.5.2018. Ohjelmat, joista irrotettuja klippejä työssä tutkitaan, ovat The Voice of Finland, Suomen huutokauppakeisari ja Temptation Island Suomi.
Opinnäytetyössä otetaan tarkasteluun jokaisen kolmen ohjelman kolme katsotuinta klippiä ja niiden otsikkoa. Jokaisen kohdalla mietitään, miksi juuri nämä kyseiset tv-ohjelmasta irrotetut sisällöt otsikoineen ovat ylittäneet uutiskynnyksen. Pohdinnan avuksi luvussa kaksi on tutkittu ja listattu yleisiä uutiskriteerejä erityisesti viihdeuutiskriteereihin keskittyen.
Luvun kaksi tietoja hyväksikäyttäen tarkoituksena on selvittää, millaiset lainalaisuudet johtavat tv-ohjelmaklippien uutisiksi päätymiseen. Pyrkimys on pystyä kertomaan jatkossa tarkemmin, millaisten uutiskriteereiden pohjalta tv-ohjelmista uutisoidaan ja miten tätä tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi ohjelmien markkinoinnissa.
Tutkimuksen aikana käy ilmi, että tv-ohjelmauutisointiin vaikuttavat samat kriteerit kuin muuhunkin viihdeuutisointiin. Uutisen syntyminen ja sen kriteerit ovat myös ohjelmakohtaisia, eikä selkeää listaa niiden erillisyydestä viihdekentässä ole tämän tutkimuksen pohjalta muodostettavissa.
Opinnäytetyössä otetaan tarkasteluun jokaisen kolmen ohjelman kolme katsotuinta klippiä ja niiden otsikkoa. Jokaisen kohdalla mietitään, miksi juuri nämä kyseiset tv-ohjelmasta irrotetut sisällöt otsikoineen ovat ylittäneet uutiskynnyksen. Pohdinnan avuksi luvussa kaksi on tutkittu ja listattu yleisiä uutiskriteerejä erityisesti viihdeuutiskriteereihin keskittyen.
Luvun kaksi tietoja hyväksikäyttäen tarkoituksena on selvittää, millaiset lainalaisuudet johtavat tv-ohjelmaklippien uutisiksi päätymiseen. Pyrkimys on pystyä kertomaan jatkossa tarkemmin, millaisten uutiskriteereiden pohjalta tv-ohjelmista uutisoidaan ja miten tätä tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi ohjelmien markkinoinnissa.
Tutkimuksen aikana käy ilmi, että tv-ohjelmauutisointiin vaikuttavat samat kriteerit kuin muuhunkin viihdeuutisointiin. Uutisen syntyminen ja sen kriteerit ovat myös ohjelmakohtaisia, eikä selkeää listaa niiden erillisyydestä viihdekentässä ole tämän tutkimuksen pohjalta muodostettavissa.