Markkinointisuunnitelma Kukkakauppa Leinikille
Özel, Emma (2019)
Özel, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060916202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060916202
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia markkinointisuunnitelma joensuulaiselle Kukkakauppa Leinikille. Tavoitteena oli kartoittaa yrityksen nykytilanne sekä löytää uusia työkaluja yritysmarkkinoinnin kehittämiseen. Työ tehtiin toimeksiantona yritykselle, tarkoituksena kehitellä kustannustehokkaita markkinoinnin välineitä yritysmarkkinointiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se sisältää teoriaosuuden ja produktin. Teoriaosuus rakennettiin kirjallisia ja sähköisiä lähteitä hyödyntäen. Tietoperustan tukena käytettiin myös havainnointia sekä teemahaastattelua, joka suoritettiin Leinikin potentiaalisille yritysasiakkaille. Teemahaastatteluun vastasi kahdeksan joensuulaista yritystä. Haastattelun tavoitteena oli kartoittaa kohderyhmien nykytilannetta, tarvetta, merkitystä sekä budjettia liittyen viherkasveihin ja leikkokukkiin yrityksen tiloissa.
Työn lopputuloksena oli markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle, jonka pääpaino oli yritysmarkkinoinnissa, henkilökohtaisessa myyntityössä sekä asiakkuuksien hallinnassa. Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että nykyisiä markkinointikanavia tulisi kohdentaa enemmän kohderyhmille sekä resursseja siirtää henkilökohtaisen myyntityön puolelle. Lisäksi asiakkuuksien elinkaaren mukaisia toimenpiteitä tulisi kehittää sekä huomioida nykyistä enemmän.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se sisältää teoriaosuuden ja produktin. Teoriaosuus rakennettiin kirjallisia ja sähköisiä lähteitä hyödyntäen. Tietoperustan tukena käytettiin myös havainnointia sekä teemahaastattelua, joka suoritettiin Leinikin potentiaalisille yritysasiakkaille. Teemahaastatteluun vastasi kahdeksan joensuulaista yritystä. Haastattelun tavoitteena oli kartoittaa kohderyhmien nykytilannetta, tarvetta, merkitystä sekä budjettia liittyen viherkasveihin ja leikkokukkiin yrityksen tiloissa.
Työn lopputuloksena oli markkinointisuunnitelma toimeksiantajalle, jonka pääpaino oli yritysmarkkinoinnissa, henkilökohtaisessa myyntityössä sekä asiakkuuksien hallinnassa. Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, että nykyisiä markkinointikanavia tulisi kohdentaa enemmän kohderyhmille sekä resursseja siirtää henkilökohtaisen myyntityön puolelle. Lisäksi asiakkuuksien elinkaaren mukaisia toimenpiteitä tulisi kehittää sekä huomioida nykyistä enemmän.