Asiakastapahtuman vaikutus myyntiin: Case Grano Oy
Viisainen, Emmi (2019)
Viisainen, Emmi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816178
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella ja järjestää asiakastapahtuma sekä tutkia sen vaikutuksia myyntiin lyhyellä aikavälillä. Työn tarkoituksena oli selvittää, toimiiko asiakastilaisuus asiakashankinnan välineenä, ja mitä tapahtuman suunnittelemisessa tulisi ottaa huomioon, jotta tapahtuma olisi myynnillisesti onnistunut.
Tutkimusmetodina työssä käytettiin havainnointia tapahtumassa sekä tulosten keräämisessä käytettiin apuna tilastoja ja asiakastietojärjestelmästä saatavia tietoja.
Tutkimuksen tulokset jäivät pieniksi tapahtuman vähäisen asiakasmäärän takia, eikä kaikkia tavoitteena olleita asioita voitu tutkia. Tutkimuksen tulokset eivät välttämättä ole näin lyhyellä aikavälillä nähtävillä. Nykyisten asiakkaiden tilauksissa ei huomattu muutosta, eikä yhtään uutta asiakkuutta tapahtuman seurauksena ei syntynyt. Saimme tapahtumassa käyneeltä yhteydenoton, joka voi johtaa merkittävään tilaukseen.
Pidemmällä tarkastelujaksolla olisimme saaneet todennäköisesti paremman kokonaiskuvan tapahtuman seurauksista ja tuloksista. Saatujen tulosten perusteella, tapahtuma ei mielestäni sovellu uusasiakashankintaan, ei ainakaan nykyisellä järjestetyllä konseptilla.
Tutkimusmetodina työssä käytettiin havainnointia tapahtumassa sekä tulosten keräämisessä käytettiin apuna tilastoja ja asiakastietojärjestelmästä saatavia tietoja.
Tutkimuksen tulokset jäivät pieniksi tapahtuman vähäisen asiakasmäärän takia, eikä kaikkia tavoitteena olleita asioita voitu tutkia. Tutkimuksen tulokset eivät välttämättä ole näin lyhyellä aikavälillä nähtävillä. Nykyisten asiakkaiden tilauksissa ei huomattu muutosta, eikä yhtään uutta asiakkuutta tapahtuman seurauksena ei syntynyt. Saimme tapahtumassa käyneeltä yhteydenoton, joka voi johtaa merkittävään tilaukseen.
Pidemmällä tarkastelujaksolla olisimme saaneet todennäköisesti paremman kokonaiskuvan tapahtuman seurauksista ja tuloksista. Saatujen tulosten perusteella, tapahtuma ei mielestäni sovellu uusasiakashankintaan, ei ainakaan nykyisellä järjestetyllä konseptilla.