Ammatillisen koulutuksen reformi. Vaikutukset kuljettajakoulutukseen
Lappalainen, Heikki (2019)
Lappalainen, Heikki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816153
Tiivistelmä
Vähälä Yhtiöt Oy tuottaa kuljetus- ja logistiikkapalveluja Suomessa. Palvelujen kasvanut kysyntä sekä kuljetusalalla toimivien kuljettajien ikärakenne on asettanut haasteita saada kuljettajia kuljetusalalle. Vähälä Yhtiöt halusi selvittää mahdollisuudet kuljetusalan koulutukseen, koska ammatillisen koulutuksen reformi muutti kuljettajakoulutuksen perusteita ja mahdollisti myös järjestämislupien hankkimisen uusille toimijoille.
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää kuljetusyrityksen mahdollisuus toimia logistiikan perustutkinnon kouluttajana. Tutkimuksen aikana päätavoitetta oli muutettava logistiikan perustutkinnon yleiseen selvitykseen ja kuljetusyrityksen mahdollisuuksiin toimia syvemmässä yhteistyössä oppilaitoksien kanssa, järjestämislupien saaminen on liian hankalaa puhtaasti kuljetusyritykselle tai sen ohjauksessa toimivalle opetustoimelle.
Tutkimuksessa selvitettiin ammatillisen koulutuksen lain ja asetuksen perusteet, koulutuksen rahoitus, autokoulutoiminta, perustason ammattipätevyyskoulutuksen perusteet ja logistiikan perustutkinnon opetussuunnitelma.
Tutkimusaineisto kerättiin ammatillista koulutusta ja sen rahoitusta ohjaavista laki- ja asetusten sisällöistä sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen ohjeistuksesta. Aineistossa käytettiin myös toisen asteen reformin toteutusta sisältäviä tiedostoja.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, etteivät järjestämisluvat ole pelkästään hakijan mahdollisuus. Järjestämisluvalle tulee olla myös alueellinen tarve ja koulutettaville todellinen mahdollisuus työllistyä. Rahoituksen osalta säädökset eivät ole uusia järjestämisluvan saaneita tahoja kohtaan tasapuolisia alalla aikaisemmin toimineiden koulutustahojen kanssa.
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää kuljetusyrityksen mahdollisuus toimia logistiikan perustutkinnon kouluttajana. Tutkimuksen aikana päätavoitetta oli muutettava logistiikan perustutkinnon yleiseen selvitykseen ja kuljetusyrityksen mahdollisuuksiin toimia syvemmässä yhteistyössä oppilaitoksien kanssa, järjestämislupien saaminen on liian hankalaa puhtaasti kuljetusyritykselle tai sen ohjauksessa toimivalle opetustoimelle.
Tutkimuksessa selvitettiin ammatillisen koulutuksen lain ja asetuksen perusteet, koulutuksen rahoitus, autokoulutoiminta, perustason ammattipätevyyskoulutuksen perusteet ja logistiikan perustutkinnon opetussuunnitelma.
Tutkimusaineisto kerättiin ammatillista koulutusta ja sen rahoitusta ohjaavista laki- ja asetusten sisällöistä sekä opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen ohjeistuksesta. Aineistossa käytettiin myös toisen asteen reformin toteutusta sisältäviä tiedostoja.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, etteivät järjestämisluvat ole pelkästään hakijan mahdollisuus. Järjestämisluvalle tulee olla myös alueellinen tarve ja koulutettaville todellinen mahdollisuus työllistyä. Rahoituksen osalta säädökset eivät ole uusia järjestämisluvan saaneita tahoja kohtaan tasapuolisia alalla aikaisemmin toimineiden koulutustahojen kanssa.