Kitaratunti kotisohvalla : Etäläsnäolon keinot opetuksen apuna
Lindholm, Tapio (2019)
Lindholm, Tapio
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716088
Tiivistelmä
Etäopetus on kasvava trendi ja sitä on alettu soveltaa myös musiikin opetuksessa. Auranlaakson kansalaisopiston PedaVerkko-hankkeessa tutkittiin, millä tavalla opiston yleiseen opetustarjontaan voitaisiin lisätä verkossa tapahtuvaa opetusta. Tästä juontui oma ajatukseni verkossa tapahtuvasta reaaliaikaisesta kitaransoiton opetuksesta. Aihe on haastava ja monilla on ennakkoluuloja aiheeseen liittyen. Tavoitteeni olikin oman opetustyylin ja tavan löytämisen lisäksi lieventää näitä ennakkoluuloja.
Aihetta tutkittiin kehittämistyönä, jossa yhden oppilaan kanssa kokeilimme erilaisia lähiopetuksesta sovellettuja opetustapoja. Tarkastelun alla olivat opettajan ja oppilaan välisen kommunikaation sujuvuus, verkkoyhteyden toimivuus, välineiden toimivuus ja opetusmateriaalien toimivuus.
Tulokset ovat rohkaisevia. Vaikka etäyhteydestä johtuva latenssi jossain määrin häiritsee opetusta ja estää yhteissoiton, se ei silti estä sujuvaa opetusta. Opettaja joutuu miettimään monia asioita eri tavalla, kuin perinteisessä lähiopetuksessa.
Aihe vaatii edelleen opettelua, sisäistämistä ja rohkeaa kokeilua. Sitä ei pidä pelätä vaan antaa sille mahdollisuus ja katsoa, mitä se voi antaa lisää lähiopetukseen. Sillä ei kuitenkaan voi korvata lä- hiopetusta kokonaan.
Aihetta tutkittiin kehittämistyönä, jossa yhden oppilaan kanssa kokeilimme erilaisia lähiopetuksesta sovellettuja opetustapoja. Tarkastelun alla olivat opettajan ja oppilaan välisen kommunikaation sujuvuus, verkkoyhteyden toimivuus, välineiden toimivuus ja opetusmateriaalien toimivuus.
Tulokset ovat rohkaisevia. Vaikka etäyhteydestä johtuva latenssi jossain määrin häiritsee opetusta ja estää yhteissoiton, se ei silti estä sujuvaa opetusta. Opettaja joutuu miettimään monia asioita eri tavalla, kuin perinteisessä lähiopetuksessa.
Aihe vaatii edelleen opettelua, sisäistämistä ja rohkeaa kokeilua. Sitä ei pidä pelätä vaan antaa sille mahdollisuus ja katsoa, mitä se voi antaa lisää lähiopetukseen. Sillä ei kuitenkaan voi korvata lä- hiopetusta kokonaan.