Ryhmän ohjaaminen kamarimusiikin näkökulmasta
Tiirikainen, Maiju (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tiirikainen, Maiju
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716081
Tiivistelmä
Opinnäytetyö Ryhmän ohjaaminen kamarimusiikin näkökulmasta käsittelee Buxtehuden kantaatin Nun freut euch, ihr Frommen mit mir harjoituttamista kamarimusiikkiyhtyeelle. Teosta harjoiteltiin noin neljän kuukauden ajan viikoittaisissa yhteisissä kamarimusiikkiharjoituksissa ja erilisissä laulajien stemmaharjoituksissa. Työn tavoitteena oli saada viisiosainen kantaatti esityskuntoon, ja siinä onnistuttiin.
Työssä pohditaan ryhmädynamiikkaa perehtyen ryhmän kehitysvaiheisiin ja käsitellään ryhmää ilmiönä. Tärkeä osa on myös ryhmän sekä ryhmän kehitysvaiheiden tarkastelu kamarimusiikin näkökulmasta ja kamarimusiikin merkitys muusikolle. Näiden lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan motivaatiota ja sen merkitystä musiikkipsykologian perspektiivistä.
Työn tavoitteena oli syventää työn tekijän ymmärrystä ryhmädynamiikasta, kamarimusiikista, kamarimusiikkiyhtyeestä, barokkimusiikista, kantaatista ja opettajan työhön kuuluvista käytänteistä. Opinnäytetyö edisti kirjoittajan pedagogista ammattitaitoa niin laulunopettajana kuin ryhmän ohjaajana. Työ on tarkoitettu kaikille kamarimusiikista kiinnostuneille, ryhmän ohjaajille ja laulunopettajille, jotka voivat saada uusia työvälineitä ryhmän ohjaamiseen.
Työssä pohditaan ryhmädynamiikkaa perehtyen ryhmän kehitysvaiheisiin ja käsitellään ryhmää ilmiönä. Tärkeä osa on myös ryhmän sekä ryhmän kehitysvaiheiden tarkastelu kamarimusiikin näkökulmasta ja kamarimusiikin merkitys muusikolle. Näiden lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan motivaatiota ja sen merkitystä musiikkipsykologian perspektiivistä.
Työn tavoitteena oli syventää työn tekijän ymmärrystä ryhmädynamiikasta, kamarimusiikista, kamarimusiikkiyhtyeestä, barokkimusiikista, kantaatista ja opettajan työhön kuuluvista käytänteistä. Opinnäytetyö edisti kirjoittajan pedagogista ammattitaitoa niin laulunopettajana kuin ryhmän ohjaajana. Työ on tarkoitettu kaikille kamarimusiikista kiinnostuneille, ryhmän ohjaajille ja laulunopettajille, jotka voivat saada uusia työvälineitä ryhmän ohjaamiseen.