Sairaanhoitaja apteekissa
Rahikainen, Laura (2019)
Rahikainen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716075
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, olisiko Karjaan apteekkiin tarvetta perustaa
Apteekin Terveyspiste sairaanhoitajan vastaanottoa varten. Työn tavoitteena oli selvittää olisiko Apteekin Terveyspisteen perustaminen toimiva lisä apteekin palveluvalikoimaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää apteekin asiakkaiden mielipidettä asiasta kyselylomakkeen avulla. Työn tilaajana toimi Karjaan apteekki.
Tietoperustana tässä opinnäytetyössä käytettiin ajankohtaista tietoa Apteekin Terveyspisteestä, sen perustamisesta ja toiminnasta. Materiaalina käytettiin alan kirjallisuutta, oppaita ja tutkimuksia. Tietoperustassa huomioitiin myös apteekit toimintaympäristönä sekä potilas.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin rinnakkain laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimuksen menetelmin haluttiin saada monipuolinen ja kokonaisvaltainen kuva Apteekin Terveyspisteestä ja sen toiminnasta. Tätä kuvaa täydennettiin määrällisellä menetelmällä kyselyn avulla, jolloin mukaan tutkimukseen saatiin useita kysymyksiä ja paljon ihmisiä.
Kyselylomakkeen avulla kerätty aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Kyselytutkimus toteutettiin Karjaan apteekissa. Kyselylomakkeelle valittiin monivalintakysymyksiä ja niitä täydentämään muutama avoin kysymys. Kysymyksillä selvitettiin vastaajien mielipidettä sairaanhoitajan vastaanoton tarpeellisuudesta, millaisista palveluista vastaaja olisi kiinnostunut, vastaanotolle saapumisesta ja palvelun hinnasta. Vastaajien henkilöllisyyttä ei yksilöity. Kyselylomake toteutettiin sekä suomen- että ruotsinkielisenä.
Kyselylomakkeen tulosten mukaan Karjaan apteekin asiakkaat haluaisivat apteekkiin Terveys-
pisteen, jossa on sairaanhoitajan vastaanotto. Sairaanhoitajan vastaanotolla tarjoamista palveluis-ta vastaajia kiinnostivat eniten rokottaminen ja erilaiset vierimittaukset. Vastaajat haluaisivat tulla vastaanotolle ilman ajanvarausta. Palvelusta vastaajat olisivat valmiita maksa-
maan.
Jos Apteekin Terveyspiste perustettaisiin, vaatisi se Karjaan apteekilta suurta taloudellista
panostusta, samoin muutoksia tämänhetkisiin liiketiloihin. Lisäksi tarvittaisiin toimivaa yhteistyötä paikallisen terveyskeskuksen kanssa. Palvelun hinnoitteleminen niin, että se on apteekille kannattavaa, on haaste.
Johtopäätöksenä voitiin esittää, että vaikka apteekeissa on panostettu lääkeneuvontaan, kaipaavat asiakkaat kuitenkin enemmän neuvontaa. Neuvontaa toivottiin lääkkeistä, niiden tehosta ja vaikutuksesta, sairauksista, terveellisistä elämäntavoista sekä neuvontaa kun lapsi
sairastaa. Tähän apteekin kannattaisi kiinnittää huomiota, vaikka apteekkiin ei perustettaisi
Apteekin Terveyspistettä.
Apteekin Terveyspiste sairaanhoitajan vastaanottoa varten. Työn tavoitteena oli selvittää olisiko Apteekin Terveyspisteen perustaminen toimiva lisä apteekin palveluvalikoimaan. Lisäksi tavoitteena oli selvittää apteekin asiakkaiden mielipidettä asiasta kyselylomakkeen avulla. Työn tilaajana toimi Karjaan apteekki.
Tietoperustana tässä opinnäytetyössä käytettiin ajankohtaista tietoa Apteekin Terveyspisteestä, sen perustamisesta ja toiminnasta. Materiaalina käytettiin alan kirjallisuutta, oppaita ja tutkimuksia. Tietoperustassa huomioitiin myös apteekit toimintaympäristönä sekä potilas.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin rinnakkain laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimuksen menetelmin haluttiin saada monipuolinen ja kokonaisvaltainen kuva Apteekin Terveyspisteestä ja sen toiminnasta. Tätä kuvaa täydennettiin määrällisellä menetelmällä kyselyn avulla, jolloin mukaan tutkimukseen saatiin useita kysymyksiä ja paljon ihmisiä.
Kyselylomakkeen avulla kerätty aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin. Kyselytutkimus toteutettiin Karjaan apteekissa. Kyselylomakkeelle valittiin monivalintakysymyksiä ja niitä täydentämään muutama avoin kysymys. Kysymyksillä selvitettiin vastaajien mielipidettä sairaanhoitajan vastaanoton tarpeellisuudesta, millaisista palveluista vastaaja olisi kiinnostunut, vastaanotolle saapumisesta ja palvelun hinnasta. Vastaajien henkilöllisyyttä ei yksilöity. Kyselylomake toteutettiin sekä suomen- että ruotsinkielisenä.
Kyselylomakkeen tulosten mukaan Karjaan apteekin asiakkaat haluaisivat apteekkiin Terveys-
pisteen, jossa on sairaanhoitajan vastaanotto. Sairaanhoitajan vastaanotolla tarjoamista palveluis-ta vastaajia kiinnostivat eniten rokottaminen ja erilaiset vierimittaukset. Vastaajat haluaisivat tulla vastaanotolle ilman ajanvarausta. Palvelusta vastaajat olisivat valmiita maksa-
maan.
Jos Apteekin Terveyspiste perustettaisiin, vaatisi se Karjaan apteekilta suurta taloudellista
panostusta, samoin muutoksia tämänhetkisiin liiketiloihin. Lisäksi tarvittaisiin toimivaa yhteistyötä paikallisen terveyskeskuksen kanssa. Palvelun hinnoitteleminen niin, että se on apteekille kannattavaa, on haaste.
Johtopäätöksenä voitiin esittää, että vaikka apteekeissa on panostettu lääkeneuvontaan, kaipaavat asiakkaat kuitenkin enemmän neuvontaa. Neuvontaa toivottiin lääkkeistä, niiden tehosta ja vaikutuksesta, sairauksista, terveellisistä elämäntavoista sekä neuvontaa kun lapsi
sairastaa. Tähän apteekin kannattaisi kiinnittää huomiota, vaikka apteekkiin ei perustettaisi
Apteekin Terveyspistettä.