A guide to designing skill trees
Orava, Santeri (2019)
Orava, Santeri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060716064
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin pelikehittäjille tiivis opas kykypuiden suunnittelua varten sekä autettiin heitä päättämään, hyötyisikö heidän pelinsä kykypuiden lisäämisestä. Opinnäytetyössä tutkittiin kykypuiden historiaa, aina niiden esiasteista moderneihin kykypuihin saakka. Lisäksi analysoitiin sekä yksittäisten pelien kykypuita että kykypuita yleisesti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja työssä hyödynnettiin pääasiallisesti toissijaista tutkimustietoa. Tietoja kerättiin kirjoista, verkkoartikkeleista ja pelien keskustelupalstoilta sekä arvosteluista.
Tärkein tulos oli kykypuiden neljän suurimman vahvuuden löytäminen. Näistä vahvuuksista tuli perusta lähes koko työn teorialle. Kykypuiden analysointi tarjosi mielenkiintoisia oivalluksia sekä niiden toiminnasta että heikkouksista. Työssä onnistuttiin myös erittelemään kykypuiden eri osasia ja selvittämään miten kukin osa vaikuttaa kykypuiden toimintaan. Työ sisältää muutamia yksinkertaisia, mutta tärkeitä neuvoja, joiden avulla keskinkertaisen kykypuun voi muuttaa erinomaiseksi. Näin ollen opinnäytetyö auttanee pelikehittäjiä sekä kykypuiden suunnittelussa että niiden tarkoituksen ymmärtämisessä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja työssä hyödynnettiin pääasiallisesti toissijaista tutkimustietoa. Tietoja kerättiin kirjoista, verkkoartikkeleista ja pelien keskustelupalstoilta sekä arvosteluista.
Tärkein tulos oli kykypuiden neljän suurimman vahvuuden löytäminen. Näistä vahvuuksista tuli perusta lähes koko työn teorialle. Kykypuiden analysointi tarjosi mielenkiintoisia oivalluksia sekä niiden toiminnasta että heikkouksista. Työssä onnistuttiin myös erittelemään kykypuiden eri osasia ja selvittämään miten kukin osa vaikuttaa kykypuiden toimintaan. Työ sisältää muutamia yksinkertaisia, mutta tärkeitä neuvoja, joiden avulla keskinkertaisen kykypuun voi muuttaa erinomaiseksi. Näin ollen opinnäytetyö auttanee pelikehittäjiä sekä kykypuiden suunnittelussa että niiden tarkoituksen ymmärtämisessä.