Android Pelin kehitys ja julkaisu
Koski, Tatu (2019)
Koski, Tatu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715451
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja julkaista peli Android-älypuhelimille Google Play-sovelluskaupassa. Tarkoituksena oli kirjoittaa samalla kattava tietopaketti pelinkehityksen avuksi aiheesta kiinnostuneille. Työssä keskitytään enemmän pelikehityksessä ohjeistukseen kuin lopputuloksena syntyvään prototyyppiin. Tavoitteena on kuitenkin luoda tuo prototyyppi valmiiksi jatkokehitystä varten. Aihe valittiin alaan kohdistuvan kiinnostuksen ja markkinatilanteen vuoksi. Opinnäytetyössä ei keskitytty pelikehityksen yksityiskohtiin ja itse ohjelmointiin, vaan enemmän pelinkehitysprosessin pääpiirteisiin. Työssä luotu ohjeistus voi toimia apuna aloitteleville kehittäjille heidän omissa pelinkehitysprojekteissaan.
Prototyyppi rakennettiin Unity3D-nimisellä alustariippumattomalla pelimoottorilla. Projektin koko huomioon ottaen peli rakennettiin alusta lähtien yksinkertaisena sekä idealtaan että toteutukseltaan. Työssä käytiin läpi pelikehityksen tärkeimmät osa-alueet ohjelmoinnista peligrafiikkaan ja audioon sekä mobiilipelin rakentamisesta sen julkaisemiseen. Lisäksi, työn alussa käytiin läpi kehitysprojektissa käytetyt lähteet ja työkalut sekä niiden asennuksiin ja käyttöönottoihin tarvittavat toimenpiteet. Projektin tietoperustana käytettiin Unity Technologiesin tarjoamaa manuaalia, jota hyödynnettiin pelinkehityksessä. Prototyyppinä syntynyttä peliä voi jatkokehittää ja laajentaa tulevaisuudessa.
Prototyyppi rakennettiin Unity3D-nimisellä alustariippumattomalla pelimoottorilla. Projektin koko huomioon ottaen peli rakennettiin alusta lähtien yksinkertaisena sekä idealtaan että toteutukseltaan. Työssä käytiin läpi pelikehityksen tärkeimmät osa-alueet ohjelmoinnista peligrafiikkaan ja audioon sekä mobiilipelin rakentamisesta sen julkaisemiseen. Lisäksi, työn alussa käytiin läpi kehitysprojektissa käytetyt lähteet ja työkalut sekä niiden asennuksiin ja käyttöönottoihin tarvittavat toimenpiteet. Projektin tietoperustana käytettiin Unity Technologiesin tarjoamaa manuaalia, jota hyödynnettiin pelinkehityksessä. Prototyyppinä syntynyttä peliä voi jatkokehittää ja laajentaa tulevaisuudessa.