Monikulttuurisen asiantuntijaorganisaation mission luominen vuorovaikutuksessa henkilöstön kanssa
Hytönen, Maaria (2019)
Hytönen, Maaria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715422
Tiivistelmä
Entry Education Oy toteuttaa Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnoimaa Kotouttamisen SIBhanketta, jossa tavoitteena on kokeilla uusia tapoja tehostaa maahanmuuttajien nopeaa työllistymistä. Yritys on perustettu tammikuussa 2017, mutta sen missiota, visiota tai arvoja ei oltu aiemmin sanallistettu. Opinnäytetyöni aiheeksi valikoitui mission luominen vuorovaikutuksessa henkilöstön kanssa.
Opinnäytetyössäni kehittämistehtävänä on yhteiskehittämisen avulla rakentaa yritykselle missio, joka on tukena jokaisen työntekijän arjen tekemisessä ja valintojen ohjaamisessa. Tavoitteena on kehittää sellainen yhteinen missio, joka aidosti kuvailee yrityksen olemassaolon syytä ja merkitystä yhteiskunnassa, sen omien työntekijöiden sanoin.
Tietoperusta ja viitekehys tutkimuksessani perustuvat mission käsittelemisen kahteen näkökulmaan: strategisena ja/tai kulttuurisena työkaluna sekä mission ankkuroitumiseen yrityksessä. Merkitykselliseksi tutkimuksessa nousee missio yrityskulttuurin kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, toimintatutkimuksen keinoin. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä yksilöityjä että yhteiskehittämisen välineitä, tärkeimpänä Learning Cafe -menetelmä, jonka avulla päästiin sitouttamaan henkilöstö mission muokkaamiseen ja rakentamiseen.
Keskeisenä tuloksena huomattiin yhteiskehittämisen merkitys monikulttuurisessa yrityksessä, yhdessä sanallistamisen ja merkitysten hakeminen vuorovaikutuksessa. Yhdessä kehitetty, muokattu, luotu ja hyväksytty missio sitouttaa ja yhdistää. Itse prosessi oli yrityskulttuurin kannalta jopa merkityksellisempi kuin tuotos, sanallistettu missio: ”Entry auttaa töihin”.
Toimintatutkimus on syklinen prosessi: mission luominen oli sen ensimmäinen vaihe. Entry Education yrityksenä ja sen henkilöstö on hyötynyt prosessista ja se jatkuu mission vahvistamisena arjessa, mutta myös seuraavaan sykliin, eli vision ja arvojen sanallistamiseen.
Opinnäytetyössäni kehittämistehtävänä on yhteiskehittämisen avulla rakentaa yritykselle missio, joka on tukena jokaisen työntekijän arjen tekemisessä ja valintojen ohjaamisessa. Tavoitteena on kehittää sellainen yhteinen missio, joka aidosti kuvailee yrityksen olemassaolon syytä ja merkitystä yhteiskunnassa, sen omien työntekijöiden sanoin.
Tietoperusta ja viitekehys tutkimuksessani perustuvat mission käsittelemisen kahteen näkökulmaan: strategisena ja/tai kulttuurisena työkaluna sekä mission ankkuroitumiseen yrityksessä. Merkitykselliseksi tutkimuksessa nousee missio yrityskulttuurin kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, toimintatutkimuksen keinoin. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä yksilöityjä että yhteiskehittämisen välineitä, tärkeimpänä Learning Cafe -menetelmä, jonka avulla päästiin sitouttamaan henkilöstö mission muokkaamiseen ja rakentamiseen.
Keskeisenä tuloksena huomattiin yhteiskehittämisen merkitys monikulttuurisessa yrityksessä, yhdessä sanallistamisen ja merkitysten hakeminen vuorovaikutuksessa. Yhdessä kehitetty, muokattu, luotu ja hyväksytty missio sitouttaa ja yhdistää. Itse prosessi oli yrityskulttuurin kannalta jopa merkityksellisempi kuin tuotos, sanallistettu missio: ”Entry auttaa töihin”.
Toimintatutkimus on syklinen prosessi: mission luominen oli sen ensimmäinen vaihe. Entry Education yrityksenä ja sen henkilöstö on hyötynyt prosessista ja se jatkuu mission vahvistamisena arjessa, mutta myös seuraavaan sykliin, eli vision ja arvojen sanallistamiseen.