Consumer opinions on sustainable straws : Eco Vidre Barcelona
Lietu, Siiri (2019)
Lietu, Siiri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715374
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja oli espanjalainen aloittava yritys Eco Vidre Barcelona, joka tarvitsi liiketoimintansa kehittämistä varten lisätietoja kuluttajamarkkinoista. Tavoitteena oli selvittää kysyntää ja kartoittaa kuluttajien mielipiteitä lasipilleistä vaihtoehtona kertakäyttöisille muovipilleille kyselyn avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ympäristöystävällistä liiketoimintaa, sekä nykyistä ekologisuuden trendiä ja sen vaikutusta yritysten toimintaan. Muovin ja muovipillien ympäristövaikutuksia varsinkin merten osalta käsiteltiin myös omassa kappaleessaan, ja selvitettiin lyhyesti muovipillien ekologiset vaihtoehdot.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, koska kyselyyn otettiin mukaan myös markkinoinnillisia elementtejä. Kysely laadittiin tilaajan toiveiden pohjalta vastaamaan kysyntään ja kuluttajatottumuksiin liittyviin kysymyksiin, sekä antamaan tietoa yrityksestä. Kysely toteutettiin Typeform-kyselylomakkeen kautta jakamalla kyselylinkkiä pääasiassa Barcelonalaisissa Facebook-ryhmissä nuorten kansainvälisten aikuisten tavoittamiseksi.
Kyselyn päätteeksi vastaukset analysoitiin ja niiden pohjalta saatujen tulosten kautta annettiin ohjeistusta Eco Vidre Barcelonan strategian suunnittelun tueksi. Ohjeistuksen avulla tilaaja pystyi kohdentamaan tuotteensa oikeille kohderyhmille ja sai varmistuksen avoimille kysymyksille. Lisäksi tilaaja sai uusia kuluttaja-asiakkaita sekä potentiaalisia yritysasiakkaita. The client for the thesis was Eco Vidre Barcelona, a Spanish startup company that makes glass straws. The goal was to find out how much demand there would be for the product, and what consumers think about the idea. This was carried out by creating a consumer opinion survey. The theory focused on sustainable business, and how the current customer trend of ecological consumption impacts companies and their strategies. The environmental impact of plastic, ocean plastic, single-use plastic and plastic straws and their alternatives were additionally covered. The thesis was carried out as a business development project due to the client preference of adding marketing material and product information in the survey. The survey was created based on the client requirements and was implemented using a customized Typeform survey template, and the respondents were gathered mainly from Barcelona Facebook groups by sharing the survey link. The survey data was analysed and, based on the results, guidance was given to help Eco Vidre Barcelona in their future business decisions and strategy. The client gained insight on the market and received positive reactions as well as objections that help shape their future strategy. The client also gained new customers and received ideas on which businesses to contact to advance their B2B sales.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ympäristöystävällistä liiketoimintaa, sekä nykyistä ekologisuuden trendiä ja sen vaikutusta yritysten toimintaan. Muovin ja muovipillien ympäristövaikutuksia varsinkin merten osalta käsiteltiin myös omassa kappaleessaan, ja selvitettiin lyhyesti muovipillien ekologiset vaihtoehdot.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, koska kyselyyn otettiin mukaan myös markkinoinnillisia elementtejä. Kysely laadittiin tilaajan toiveiden pohjalta vastaamaan kysyntään ja kuluttajatottumuksiin liittyviin kysymyksiin, sekä antamaan tietoa yrityksestä. Kysely toteutettiin Typeform-kyselylomakkeen kautta jakamalla kyselylinkkiä pääasiassa Barcelonalaisissa Facebook-ryhmissä nuorten kansainvälisten aikuisten tavoittamiseksi.
Kyselyn päätteeksi vastaukset analysoitiin ja niiden pohjalta saatujen tulosten kautta annettiin ohjeistusta Eco Vidre Barcelonan strategian suunnittelun tueksi. Ohjeistuksen avulla tilaaja pystyi kohdentamaan tuotteensa oikeille kohderyhmille ja sai varmistuksen avoimille kysymyksille. Lisäksi tilaaja sai uusia kuluttaja-asiakkaita sekä potentiaalisia yritysasiakkaita.