Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Edutainment-markkinat lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa: Case TradeAway-mobiilipeli
Nyman, Jasmin; Haatainen, Amanda (2019)
Nyman, Jasmin
Haatainen, Amanda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615347
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää edutainment-markkinoiden tilannetta Suomen lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa sekä niiden vaikutuksia Laurea-ammattikorkeakoulussa kehitetyn, kansainvälistäkauppaa opettavan TradeAway-pelin mahdollisuuksiin opetuskäytössä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi innovaatioaktivisti Jari Kyrö Laurean liiketoimintayksiköstä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään edutainment-termiä, oppimispelejä ja SWOT-analyysia sekä markkinatutkimusta ja sosiaalisen median kampanjaa. Näitä teoreettisia osuuksia on myös hyödynnetty opinnäytetyön toteutuksessa tutkimuksen ja sosiaalisen median kampanjan tekemiseen sekä SWOT-analyysin tekemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja tutkimuksellisena. Tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia opetus- ja päätöksiä tekevällä henkilöstöllä on edutainmentista ja millaiset mahdollisuudet sen käyttöön on eri koulutuspaikoissa. Toiminnallisen osuuden tavoitteena puolestaan oli muodostaa sosiaalisen median kampanjasuunnitelma, jonka avulla kampanja pystytään tulevaisuudessa toteuttamaan.
Opinnäytetyön toteutus aloitettiin laatimalla kyselylomake työssä tehtävää tutkimusta varten. Tämän jälkeen kerättiin kyselyn kohderyhmän yhteystietoja ja lähetettiin kysely heille vastattavaksi. Vastausten tultua ne analysoitiin. Sosiaalisen median kampanjasuunnitelmaa varten tutkittiin suunnitelman tekemisen tärkeimpiä vaiheita ja mitkä kanavat toimisivat parhaiten juuri TradeAwayn markkinoinnissa.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että edutainment ei ole terminä vielä kovinkaan tunnettu opetushenkilöstön keskuudessa ja sen ymmärtämiseen kaivattaisiin lisää koulutusta. Opetusviihde koettiin myös osittain negatiivisena terminä. Edutainmentin mahdollisuudet opetuskäytössä ovat kuitenkin huomattavat. Tutkimuksessa tuli myös esille, että opetusviihteeseen kaivattaisiin peliä, joka oikeasti myös opettaa tärkeää sisältöä. TradeAwaylla on siis hyvät mahdollisuudet toimia kansainvälistä kauppaa opettavana pelinä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään edutainment-termiä, oppimispelejä ja SWOT-analyysia sekä markkinatutkimusta ja sosiaalisen median kampanjaa. Näitä teoreettisia osuuksia on myös hyödynnetty opinnäytetyön toteutuksessa tutkimuksen ja sosiaalisen median kampanjan tekemiseen sekä SWOT-analyysin tekemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja tutkimuksellisena. Tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia opetus- ja päätöksiä tekevällä henkilöstöllä on edutainmentista ja millaiset mahdollisuudet sen käyttöön on eri koulutuspaikoissa. Toiminnallisen osuuden tavoitteena puolestaan oli muodostaa sosiaalisen median kampanjasuunnitelma, jonka avulla kampanja pystytään tulevaisuudessa toteuttamaan.
Opinnäytetyön toteutus aloitettiin laatimalla kyselylomake työssä tehtävää tutkimusta varten. Tämän jälkeen kerättiin kyselyn kohderyhmän yhteystietoja ja lähetettiin kysely heille vastattavaksi. Vastausten tultua ne analysoitiin. Sosiaalisen median kampanjasuunnitelmaa varten tutkittiin suunnitelman tekemisen tärkeimpiä vaiheita ja mitkä kanavat toimisivat parhaiten juuri TradeAwayn markkinoinnissa.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että edutainment ei ole terminä vielä kovinkaan tunnettu opetushenkilöstön keskuudessa ja sen ymmärtämiseen kaivattaisiin lisää koulutusta. Opetusviihde koettiin myös osittain negatiivisena terminä. Edutainmentin mahdollisuudet opetuskäytössä ovat kuitenkin huomattavat. Tutkimuksessa tuli myös esille, että opetusviihteeseen kaivattaisiin peliä, joka oikeasti myös opettaa tärkeää sisältöä. TradeAwaylla on siis hyvät mahdollisuudet toimia kansainvälistä kauppaa opettavana pelinä.