Restonomin ylemmän ammattikorkeakoulutuksen tunnettuus palveluliiketoiminnan rekrytoijien keskuudessa
Ruponen, Anu (2019)
Ruponen, Anu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615315
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ylemmän ammattikorkeakoulun restonomitutkintoon kohdistuvia mielikuvia ja tunnettuutta palveluliiketoiminnan työnantajien keskuudessa. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisia mielikuvia liitetään ylemmän ammattikorkekoulun restonomikoulutukseen ja kuinka tunnettu tutkinto on palveluliiketoiminnan rekrytoijien keskuudessa.
Tietoperustassa kuvattiin ylemmän ammattikorkeakoulun historiaa, tutkinnon sisältöä ja tavoitteita. Lisäksi käsiteltiin tunnettuuden ja mielikuvien syntymistä ja niihin vaikuttamista sekä brändin syntymistä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistona käytettiin Jyväskylässä ja Helsingissä rekrytointimessuilla palveluliiketoiminnan rekrytoijille tehtyjä teemahaastatteluita.
Tulokset osoittivat, että ylemmän ammattikorkeakoulun restonomitutkinto on tunnettu palveluliiketoiminnan rekrytoijien keskuudessa. Tieto ja mielikuvat tutkinnosta olivat syntyneet lähipiirin kautta. Tutkimuksen tulosten mukaan kukaan ei ollut kuitenkaan palkannut koskaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanutta restonomia, mutta omissa organisaatioissaan kaikki tiesivät sopivia, erilaisia työtehtäviä, joihin palkkaisivat ylemmän ammattikorkeakoulun suorittaneen restonomin. Yli puolet vastaajista haluaisi kuulla lisää ylemmän ammattikorkeakoulun restonomin tutkinnosta, ja puolet olisi kiinnostunut kehittämään tutkintoa.
Tulokset ovat merkittäviä ylemmän ammattikorkeakoulun tunnettuuden kannalta, koska tulosten pohjalta tiedetään, että tutkinnolla on tunnettuutta rekrytoijien keskuudessa, mutta tietoa siitä pitäisi lisätä. Lisäksi koulutusta tulisi persoonan ja työkokemuksen ohella korostaa.
Tietoperustassa kuvattiin ylemmän ammattikorkeakoulun historiaa, tutkinnon sisältöä ja tavoitteita. Lisäksi käsiteltiin tunnettuuden ja mielikuvien syntymistä ja niihin vaikuttamista sekä brändin syntymistä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Aineistona käytettiin Jyväskylässä ja Helsingissä rekrytointimessuilla palveluliiketoiminnan rekrytoijille tehtyjä teemahaastatteluita.
Tulokset osoittivat, että ylemmän ammattikorkeakoulun restonomitutkinto on tunnettu palveluliiketoiminnan rekrytoijien keskuudessa. Tieto ja mielikuvat tutkinnosta olivat syntyneet lähipiirin kautta. Tutkimuksen tulosten mukaan kukaan ei ollut kuitenkaan palkannut koskaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittanutta restonomia, mutta omissa organisaatioissaan kaikki tiesivät sopivia, erilaisia työtehtäviä, joihin palkkaisivat ylemmän ammattikorkeakoulun suorittaneen restonomin. Yli puolet vastaajista haluaisi kuulla lisää ylemmän ammattikorkeakoulun restonomin tutkinnosta, ja puolet olisi kiinnostunut kehittämään tutkintoa.
Tulokset ovat merkittäviä ylemmän ammattikorkeakoulun tunnettuuden kannalta, koska tulosten pohjalta tiedetään, että tutkinnolla on tunnettuutta rekrytoijien keskuudessa, mutta tietoa siitä pitäisi lisätä. Lisäksi koulutusta tulisi persoonan ja työkokemuksen ohella korostaa.