Mobiilimaksaminen ja maksutavan valintaan vaikuttavat tekijät
Ketonen, Julia (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ketonen, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615155
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mobiilimaksamista ja sen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Työn toimeksiantajan on Nordea.
Teoria osuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia demografisia, sosiaalisia, psykologisia ja kulttuurisia tekijöitä. Tämän jälkeen teoria osuudessa esitellään kuluttajakäyttäytymisen muutosta ja mittaamista sekä eri mittareita. Teorian ensimmäinen osuus päättyy asiakasymmärrykseen.
Toisessa teoriaosuudessa käsitellään maksutapoja ja niiden kehitystä, selvennetään PSD2 maksupalveludirektiivin sisältöä ja sen vaikutuksia, minkä jälkeen keskitytään mobiilimaksamiseen ja mobiilimaksusovelluksiin.
Teoriaosuuden jälkeen siirrytään kuvaamaan tutkimusprosessia ja tutkimuksen toteuttamista sekä tavoitteita. Työn tavoitteena on selvittää mikä saa ihmiset valitsemaan mobiilimaksun, vertailla pankkien välisiä eroja siinä, kuinka hyvin asiakkaat ovat omaksuneet mobiilimaksamisen, mikäli eroja havaitaan. Erityisesti halutaan tietää, mistä mobiilimaksusovelluksista kuluttajat ovat kiinnostuneita ja miksi.
Työn loppupuolella keskitytään kuvaamaan kvantitatiivisella kyselytutkimuksella saatuja tuloksia ja analysoimaan niitä. Lopuksi on annettu kehitysehdotuksia ja arvioitu työn onnistumista ja oppimista työtä tehdessä.
Teoria osuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia demografisia, sosiaalisia, psykologisia ja kulttuurisia tekijöitä. Tämän jälkeen teoria osuudessa esitellään kuluttajakäyttäytymisen muutosta ja mittaamista sekä eri mittareita. Teorian ensimmäinen osuus päättyy asiakasymmärrykseen.
Toisessa teoriaosuudessa käsitellään maksutapoja ja niiden kehitystä, selvennetään PSD2 maksupalveludirektiivin sisältöä ja sen vaikutuksia, minkä jälkeen keskitytään mobiilimaksamiseen ja mobiilimaksusovelluksiin.
Teoriaosuuden jälkeen siirrytään kuvaamaan tutkimusprosessia ja tutkimuksen toteuttamista sekä tavoitteita. Työn tavoitteena on selvittää mikä saa ihmiset valitsemaan mobiilimaksun, vertailla pankkien välisiä eroja siinä, kuinka hyvin asiakkaat ovat omaksuneet mobiilimaksamisen, mikäli eroja havaitaan. Erityisesti halutaan tietää, mistä mobiilimaksusovelluksista kuluttajat ovat kiinnostuneita ja miksi.
Työn loppupuolella keskitytään kuvaamaan kvantitatiivisella kyselytutkimuksella saatuja tuloksia ja analysoimaan niitä. Lopuksi on annettu kehitysehdotuksia ja arvioitu työn onnistumista ja oppimista työtä tehdessä.