Asiakaslähtöiset verkkosivut sisältömarkkinoinnin keinoin
Väisänen, Jenni (2019)
Väisänen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515118
Tiivistelmä
Viimeaikainen viestinnän ja tietotekniikan kehitys sekä erityisesti digitaalisen sisällön lisääntyminen ja sosiaalisen median kasvu ovat muuttaneet yritysten ja yksilöiden tapoja ostaa. Näin ollen myös markkinointia on muutettava vastaamaan muuttunutta ostokäyttäytymistä. Moni käytännön markkinoinninharjoittaja hakee vastausta markkinoinnin murrokseen tämän vuosikymmenen markkinointitrendistä, sisältömarkkinoinnista. Suosionsa myötä sisältömarkkinointi saavuttaa jalan sijaa enemmän ja enemmän myös akateemisen tutkimuksen parissa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaan ostopolkua voidaan tukea verkkosivuilla sisältömarkkinoinnin keinoin. Tutkimus toteutettiin yhdessä toimeksiantajaorganisaation kanssa, ja se oli osa toimeksiantajan verkkosivujen uudistamisprojektia. Tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa tutkimustietoa toimeksiantajan asiakkaiden näkemyksistä ja tarpeista verkkosivuja kohtaan ostopäätösprosessin eri vaiheissa sisällöntuotantoa varten.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla toimeksiantajaorganisaation asiakkailta maaliskuun 2019 aikana. Tutkimuskutsu lähetettiin sähköpostitse 225 henkilölle, ja vastauksia tutkimukseen saatiin 84. Vastausprosentiksi muodostui 37 %. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin suoria jakaumia, keskiarvoja ja ristiintaulukointeja.
Tutkimuksen tulokset tukivat oletusta siitä, että verkkosivuilla on merkittävä rooli asiakkaiden ostopäätösprosessissa. Tulokset osoittivat odotetusti, että verkkosivujen merkitys korostuu etenkin uusien asiakkaiden kohdalla. Tutkimuksen tulosten mukaan verkkosivuilla oli eniten merkitystä tiedonetsimisessä sekä yhteydenottamisessa. Hyödyllisiksi verkkosivujen sisällöiksi koettiin etenkin kattavat kuvaukset palveluntarjoajan puitteista ja palveluista sekä hintatietojen esittäminen.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaan ostopolkua voidaan tukea verkkosivuilla sisältömarkkinoinnin keinoin. Tutkimus toteutettiin yhdessä toimeksiantajaorganisaation kanssa, ja se oli osa toimeksiantajan verkkosivujen uudistamisprojektia. Tutkimuksen tarkoitus oli tuottaa tutkimustietoa toimeksiantajan asiakkaiden näkemyksistä ja tarpeista verkkosivuja kohtaan ostopäätösprosessin eri vaiheissa sisällöntuotantoa varten.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla toimeksiantajaorganisaation asiakkailta maaliskuun 2019 aikana. Tutkimuskutsu lähetettiin sähköpostitse 225 henkilölle, ja vastauksia tutkimukseen saatiin 84. Vastausprosentiksi muodostui 37 %. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin suoria jakaumia, keskiarvoja ja ristiintaulukointeja.
Tutkimuksen tulokset tukivat oletusta siitä, että verkkosivuilla on merkittävä rooli asiakkaiden ostopäätösprosessissa. Tulokset osoittivat odotetusti, että verkkosivujen merkitys korostuu etenkin uusien asiakkaiden kohdalla. Tutkimuksen tulosten mukaan verkkosivuilla oli eniten merkitystä tiedonetsimisessä sekä yhteydenottamisessa. Hyödyllisiksi verkkosivujen sisällöiksi koettiin etenkin kattavat kuvaukset palveluntarjoajan puitteista ja palveluista sekä hintatietojen esittäminen.