Poliisiammattikorkeakoulun kaksikielinen AMK-tutkinto ja tutkintojen mahdolliset eroavaisuudet
Kärkkäinen, Patric; Mäkinen, Alisa (2019)
Kärkkäinen, Patric
Mäkinen, Alisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515115
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Poliisiammattikorkeakoulun suomen- ja ruotsinkielisen tutkinnon vahvuuksia ja kehittämiskohteita SWOT-analyysimenetelmää käyttäen. Työn vertailee kahden kielen tutkinnon mahdollisia eroavaisuuksia oikeudellisen perustan näkökulmasta, ja opinnäytetyön kokonaisuus perustuu teemahaastattelumenetelmällä tehtyyn neljään haastatteluun, joissa on haastateltu koulun opettajia ja opiskelijoita molempien kielien tutkinnoista.
Haastattelujen lisäksi käsittelemme työssä hieman myös Poliisiammattikorkeakoulun lakiin liittyviä säädöksiä, sekä koulun opetus- ja toteutussuunnitelmia. Avaamme työssä haastattelua tutkimusmetodina tarkemmin.
Työn tuloksina havaitsimme toimintatapaeroja, joita on pohdittu SWOT-nelikenttäanalyysin avulla. Haastattelujen tuloksista käy päällimmäisenä ilmi poliisi (AMK)-tutkinnon vähäiset resurssit, joista eniten kärsii tällä hetkellä poliisi (AMK)-ruotsinkielinen tutkinto. Tulosten mukaan vähäiset resurssit aiheuttavat sen, ettei ruotsinkielisen tutkinnon opetus ole vaadittavalla tasolla ja suomenkielisen tutkinnon puolellakin koulutuksen taso laskee muun muassa liian suurien kurssikokojen takia. Hyvinä puolina pidettiin tutkinnon jatkuvaa kehittymistä ja päteviä opettajia, joita kuitenkin tarvittaisiin ehdottomasti lisää.
Haastattelujen lisäksi käsittelemme työssä hieman myös Poliisiammattikorkeakoulun lakiin liittyviä säädöksiä, sekä koulun opetus- ja toteutussuunnitelmia. Avaamme työssä haastattelua tutkimusmetodina tarkemmin.
Työn tuloksina havaitsimme toimintatapaeroja, joita on pohdittu SWOT-nelikenttäanalyysin avulla. Haastattelujen tuloksista käy päällimmäisenä ilmi poliisi (AMK)-tutkinnon vähäiset resurssit, joista eniten kärsii tällä hetkellä poliisi (AMK)-ruotsinkielinen tutkinto. Tulosten mukaan vähäiset resurssit aiheuttavat sen, ettei ruotsinkielisen tutkinnon opetus ole vaadittavalla tasolla ja suomenkielisen tutkinnon puolellakin koulutuksen taso laskee muun muassa liian suurien kurssikokojen takia. Hyvinä puolina pidettiin tutkinnon jatkuvaa kehittymistä ja päteviä opettajia, joita kuitenkin tarvittaisiin ehdottomasti lisää.