Kytkeytyneisyys muutosjoustavuuden tukena hulevesien hallinnassa Paraisten asemakaava-alueella
Falck, Daniel (2019)
Falck, Daniel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515109
Tiivistelmä
Tiivistyvä kaupunkirakenne lisää läpäisemättömien pintojen määrää, mikä puolestaan johtaa hulevesien määrän kasvuun. Tämä asettaa haasteita tilankäytölle ilmastonmuutokseen varautuvissa kaupungeissa. Enää ei ole varaa yhden käyttötarkoituksen tilaratkaisuihin, vaan kaikkien ratkaisujen on oltava monitoiminnallisia, myös hulevesien hallintapaikkojen. Tämän työn perustana on ajatus ihmisen ja luonnon vuorovaikutteisesta, ns. ekososiaalisesta systeemistä, joka läpäisee koko kaupunkirakenteen.
Tämä työ tilattiin osaksi Paraisten kaupungin yleiskaavan päivitystä. Se keskittyy asemakaava-alueen tasoon, vaikka luotaa kaupunginosa- ja tonttitasojakin. Tutkimus lähtee liikkeelle Ian McHargin kehittelemästä karttapohjaisesta maiseman piirteiden analyysistä. Jotta tarkastelu saisi enemmän ekososiaalista ulottuvuutta, kerrostetaan vihreän infrastruktuurin tarjoamia näkökulmia edellisten ylle. Sitä kautta veden kiertokulun yhteyksistä niin ekologiseen, sosiaaliseen kuin taloudelliseenkin kytkeytyneisyyteen tulee keskeisiä tälle työlle. Lisäksi kaupunkikuvan kytkeytyneisyyttä tarkastellaan Kevin Lynchin ympäristöpsykologisesta näkökulmasta.
Yhdistettyjen tulosten pohjalta hahmottuu kokonaiskuva hulevesien hallinnan verkostosta, missä kytkeytyneisyydet tukevat kaupungin muutosjoustavuutta. Hulevesien hajautetut hallintapaikat tyypitellään sen mukaan, mitä kytkeytyneisyyden lajeja kussakin pystytään parhaiten tukemaan. Ne voidaan nähdä rajapintoina, joilla eri virtaukset kohtaavat. Lopuksi tarjotaan esimerkkejä niistä tavoista, joilla hallintaa tulisi suunnitella ja toteuttaa näissä kohteissa.
Kartat http://www.pargas.fi/web/sv_SE/1559901093996/ The densification of the city structure increases the amount of impervious surfaces, which, in turn, increases the amount of stormwater runoff. This poses challenges to the use of space in the cities preparing for the climate change. We cannot afford single-use spaces anymore, but each has to be multifunctional, including the places for runoff management. This bachelor’s thesis is based on the idea of an interdependent, so-called social-ecological system between humans and nature that runs through the whole city structure.
This work was commissioned as a part of the update of the general land use plan of the city of Parainen. It focuses on the scale of the detailed plan area even if the neighbourhood and plot scales are probed as well. The research starts off with a map-based analysis of landscape characters developed by Ian McHarg. In order for the approach to gain in social-ecological dimension, points of view provided by the green infrastructure are layered upon the previous ones. Thereby, the linkages be-tween hydrology and ecological, social, and economic connectivities become central to this work. Additionally, the connectivity of the city’s image is explored from the point of view of Lynch’s environmental psychology.
An overall picture of a network of stormwater management emerges from the combined results. In it, the connectivities lend support to the resilience of the city. The distributed places of runoff management are typified according to the kinds of connectivities that they can best support. They can be seen as interfaces where different flows connect. Finally, some examples of the methods with which the runoff management ought to be planned and executed in these places are given.
Maps http://www.pargas.fi/web/sv_SE/1559901093996/
Tämä työ tilattiin osaksi Paraisten kaupungin yleiskaavan päivitystä. Se keskittyy asemakaava-alueen tasoon, vaikka luotaa kaupunginosa- ja tonttitasojakin. Tutkimus lähtee liikkeelle Ian McHargin kehittelemästä karttapohjaisesta maiseman piirteiden analyysistä. Jotta tarkastelu saisi enemmän ekososiaalista ulottuvuutta, kerrostetaan vihreän infrastruktuurin tarjoamia näkökulmia edellisten ylle. Sitä kautta veden kiertokulun yhteyksistä niin ekologiseen, sosiaaliseen kuin taloudelliseenkin kytkeytyneisyyteen tulee keskeisiä tälle työlle. Lisäksi kaupunkikuvan kytkeytyneisyyttä tarkastellaan Kevin Lynchin ympäristöpsykologisesta näkökulmasta.
Yhdistettyjen tulosten pohjalta hahmottuu kokonaiskuva hulevesien hallinnan verkostosta, missä kytkeytyneisyydet tukevat kaupungin muutosjoustavuutta. Hulevesien hajautetut hallintapaikat tyypitellään sen mukaan, mitä kytkeytyneisyyden lajeja kussakin pystytään parhaiten tukemaan. Ne voidaan nähdä rajapintoina, joilla eri virtaukset kohtaavat. Lopuksi tarjotaan esimerkkejä niistä tavoista, joilla hallintaa tulisi suunnitella ja toteuttaa näissä kohteissa.
Kartat http://www.pargas.fi/web/sv_SE/1559901093996/
This work was commissioned as a part of the update of the general land use plan of the city of Parainen. It focuses on the scale of the detailed plan area even if the neighbourhood and plot scales are probed as well. The research starts off with a map-based analysis of landscape characters developed by Ian McHarg. In order for the approach to gain in social-ecological dimension, points of view provided by the green infrastructure are layered upon the previous ones. Thereby, the linkages be-tween hydrology and ecological, social, and economic connectivities become central to this work. Additionally, the connectivity of the city’s image is explored from the point of view of Lynch’s environmental psychology.
An overall picture of a network of stormwater management emerges from the combined results. In it, the connectivities lend support to the resilience of the city. The distributed places of runoff management are typified according to the kinds of connectivities that they can best support. They can be seen as interfaces where different flows connect. Finally, some examples of the methods with which the runoff management ought to be planned and executed in these places are given.
Maps http://www.pargas.fi/web/sv_SE/1559901093996/