Liiketoiminnan kehittäminen : case Kauneushoitola Hyvinvoiva Terve iho
Haukipää, Marjaana (2019)
Haukipää, Marjaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515088
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisin lähtökohta on selvittää kilpailu- ja menestystekijöitä kauneudenhoitoalan liiketoiminnassa sekä analysoida Kauneushoitola Hyvinvoiva Terve Iho:n liiketoiminnan kehitystä prosenttilukumuotoisia tilinpäätöstietoja analysoimalla neljän vuoden, vuosien 2015-2018 ajalta.
Opinnäytetyössä pohditaan kilpailu- ja menestystekijöitä kauneudenhoitoalan liiketoiminnassa keskittyen case yrityksen menestyksen kannalta merkittävimpiin tekijöihin. Kilpailu- ja menestystekijät on jaettu kuuteen eri tekijään, joita ovat asiakaspalvelu, markkinointi, myynti, brändi, hinnoittelu sekä laatu.
Palvelualan liiketoiminnassa asiakaspalvelu on avainasemassa pitkäaikaisia asiakassuhteita ylläpidettäessä. Onnistuneella markkinoinnilla tavoitetaan merkittävät asiakassuhteet ja hyvät myyntitaidot ovat tae liiketoiminnan kasvulle. Kiinnostusta herättävä brändi takaa asiakkaiden mielenkiinnon yritystä kohtaan. Hinnoittelun ja laadun on kuljettava käsi kädessä, laadukasta palvelua haluavat asiakkaat vaativat monipuolisesti heidän tarpeitaan tyydyttäviä ratkaisuja.
Opinnäytetyössä tutkitaan case yrityksen kasvuun vaikuttaneita tekijöitä prosenttilukumuotoisten tilinpäätöstietojen sekä trendianalyysin avulla vuosilta 2015-2018. Prosenttilukumuotoisten tilinpäätöstietojen vertailu sekä analysointi kyseisiltä vuosilta sekä trendianalyysi näiden vuosien liiketoiminnan kehityksestä on avainasemassa tässä opinnäytetyössä.
Prosenttilukumuotoisista tilinpäätöstiedoista, on huomattavissa tuloslaskelman sekä taseen eri erien osuus liikevaihdosta ja näin pystytään analysoimaan tuloslaskelman ja taseen eri erien merkitystä liiketoiminnan kasvulle. Prosenttilukumuotoisesta tilinpäätöksestä pystytään nopeasti havainnoimaan myös tuloslaskelman ja taseen eri erien osuus toisiinsa verrattuna liikevaihtoon suhteutettuna.
Trendianalyysistä, joka on myös kuvattu kyseisten vuosien 2015-2018 ajalta, on huomattavissa selkeästi tilinpäätöstietojen eri erin kehitys ja kasvu vuosien saatossa. Opinnäytetyö antaa selityksiä liiketoiminnan kasvulle case yrityksen liiketoiminnassa. The most important starting point for this thesis is to find out the competition and success factors in the beauty care business and to analyze the development of the business of Kauneushoitola Hyvinvoiva Terve Iho by analyzing percentile financial statements for four years, 2015-2018.
The thesis discusses competition and success factors in the beauty care business, focusing on the most important factors for the success of the case company. The competition and success factors are divided into six different factors: customer service, marketing, sales, brand, pricing and quality.
In the service business, customer service plays a key role in maintaining long-term customer relationships. Successful marketing achieves significant customer relationships and good sales skills are a guarantee for business growth. Interesting brand guarantees customers' interest in the company. Pricing and quality have to go hand in hand, and customers who want quality service require versatile solutions to meet their needs.
The thesis examines the factors that have influenced the growth of the case company by means of percentage-based financial statements and trend analysis from 2015-2018. Comparison of percentages of financial statements and analysis of those years, as well as trend analysis of business development for these years, play a key role in this thesis.
As a percentage of the financial statements, the share of revenue in the income statement and in the balance sheet is considerable and thus it is possible to analyze the significance of the various items in the income statement and balance sheet for business growth. Percentage financial statements are also able to quickly detect the share of income statement and balance sheet items in relation to turnover.
The trend analysis, also described for the years 2015-2018, clearly shows the different development and growth of financial statements over the years. The thesis provides explanations for business growth in the case of a business.
Opinnäytetyössä pohditaan kilpailu- ja menestystekijöitä kauneudenhoitoalan liiketoiminnassa keskittyen case yrityksen menestyksen kannalta merkittävimpiin tekijöihin. Kilpailu- ja menestystekijät on jaettu kuuteen eri tekijään, joita ovat asiakaspalvelu, markkinointi, myynti, brändi, hinnoittelu sekä laatu.
Palvelualan liiketoiminnassa asiakaspalvelu on avainasemassa pitkäaikaisia asiakassuhteita ylläpidettäessä. Onnistuneella markkinoinnilla tavoitetaan merkittävät asiakassuhteet ja hyvät myyntitaidot ovat tae liiketoiminnan kasvulle. Kiinnostusta herättävä brändi takaa asiakkaiden mielenkiinnon yritystä kohtaan. Hinnoittelun ja laadun on kuljettava käsi kädessä, laadukasta palvelua haluavat asiakkaat vaativat monipuolisesti heidän tarpeitaan tyydyttäviä ratkaisuja.
Opinnäytetyössä tutkitaan case yrityksen kasvuun vaikuttaneita tekijöitä prosenttilukumuotoisten tilinpäätöstietojen sekä trendianalyysin avulla vuosilta 2015-2018. Prosenttilukumuotoisten tilinpäätöstietojen vertailu sekä analysointi kyseisiltä vuosilta sekä trendianalyysi näiden vuosien liiketoiminnan kehityksestä on avainasemassa tässä opinnäytetyössä.
Prosenttilukumuotoisista tilinpäätöstiedoista, on huomattavissa tuloslaskelman sekä taseen eri erien osuus liikevaihdosta ja näin pystytään analysoimaan tuloslaskelman ja taseen eri erien merkitystä liiketoiminnan kasvulle. Prosenttilukumuotoisesta tilinpäätöksestä pystytään nopeasti havainnoimaan myös tuloslaskelman ja taseen eri erien osuus toisiinsa verrattuna liikevaihtoon suhteutettuna.
Trendianalyysistä, joka on myös kuvattu kyseisten vuosien 2015-2018 ajalta, on huomattavissa selkeästi tilinpäätöstietojen eri erin kehitys ja kasvu vuosien saatossa. Opinnäytetyö antaa selityksiä liiketoiminnan kasvulle case yrityksen liiketoiminnassa.
The thesis discusses competition and success factors in the beauty care business, focusing on the most important factors for the success of the case company. The competition and success factors are divided into six different factors: customer service, marketing, sales, brand, pricing and quality.
In the service business, customer service plays a key role in maintaining long-term customer relationships. Successful marketing achieves significant customer relationships and good sales skills are a guarantee for business growth. Interesting brand guarantees customers' interest in the company. Pricing and quality have to go hand in hand, and customers who want quality service require versatile solutions to meet their needs.
The thesis examines the factors that have influenced the growth of the case company by means of percentage-based financial statements and trend analysis from 2015-2018. Comparison of percentages of financial statements and analysis of those years, as well as trend analysis of business development for these years, play a key role in this thesis.
As a percentage of the financial statements, the share of revenue in the income statement and in the balance sheet is considerable and thus it is possible to analyze the significance of the various items in the income statement and balance sheet for business growth. Percentage financial statements are also able to quickly detect the share of income statement and balance sheet items in relation to turnover.
The trend analysis, also described for the years 2015-2018, clearly shows the different development and growth of financial statements over the years. The thesis provides explanations for business growth in the case of a business.