Verkkosivujen merkitys Astora-Rakennus Oy:n verkkoviestinnässä
Jarkko, Kivi (2019)
Jarkko, Kivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515067
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on verkkosivujen merkitys Astora-Rakennus Oy:n verkkoviestinnässä. Toiminnallisen työni tuotoksena on Astora-Rakennus Oy:n uudistetut verkkosivut. Opinnäytetyö vastaa kysymykseen: miten laatia rakenteeltaan, sisällöltään ja luettavuudeltaan laadukkaat verkkosivut ja mikä on verkkosivujen rooli monikanavaisessa markkinointiympäristössä?
Tehtävänä oli uudistaa verkkosivut vastaamaan Astoran nykyisiä viestinnällisiä tavoitteita. Astoran viestinnän tavoitteita ovat: 1) yrityksen arvojen tekeminen näkyväksi 2) viestiä sidosryhmille ja potentiaalisille asiakkaille yrityksen palveluista ja luotettavuudesta 3) antaa tietoa yrityksestä työnantajana ja edistää positiivista työnantajakuvaa 4) kertoa yrityksen tekemien projektien koosta ja laadusta.
Suurin osa Astoran viestinnästä tapahtuu verkkoviestinnän keinoin eli verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien kautta. Verkkosivujen roolina on toimia viestinnän tukikohtana, joka edistää viestinnällisiä tavoitteita ja ottaa mahdollisimman monet sidosryhmät huomioon.
Uudet verkkosivut suunniteltiin vanhan sivuston pohjalta, mutta niissä kiinnitettiin erityistä huomiota visualisuuteen, referenssit osioon ja sisällön selkeyteen. Verkkosivujen suunnittelu tapahtui yhteistyössä Astoran johdon kanssa. Sivujen suunnittelun tukena käytin teoriaosuudessa käsittelemääni kirjallisuutta, jonka avulla etsin tietoa niin hyvän verkkoviestinnän ja sisällön laadinnasta kuin laadukkaiden hakukoneystävällisten verkkosivujen tekemisestä.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tarkastelen digitaalista markkinointia ja verkkoviestintää, jonka osana sivuan myös sosiaalisen median erityispiirteitä ja niiden roolia yritysten verkkoviestinnässä. Työssä käydään läpi myös verkkoviestinnän muuttunutta roolia yrityksen markkinoinnissa, sisältömarkkinointia sekä verkkosivujen rakentamisen ja sisällöntuottamisen hyviä käytäntöjä.
Raporttiosiossa kerron sivuston rakentamisprosessista sekä reflektoin työn tuotosta Astoran verkkoviestinnän strategisiin tavoitteisiin ja teoreettiseen viitekehykseen.
Tehtävänä oli uudistaa verkkosivut vastaamaan Astoran nykyisiä viestinnällisiä tavoitteita. Astoran viestinnän tavoitteita ovat: 1) yrityksen arvojen tekeminen näkyväksi 2) viestiä sidosryhmille ja potentiaalisille asiakkaille yrityksen palveluista ja luotettavuudesta 3) antaa tietoa yrityksestä työnantajana ja edistää positiivista työnantajakuvaa 4) kertoa yrityksen tekemien projektien koosta ja laadusta.
Suurin osa Astoran viestinnästä tapahtuu verkkoviestinnän keinoin eli verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien kautta. Verkkosivujen roolina on toimia viestinnän tukikohtana, joka edistää viestinnällisiä tavoitteita ja ottaa mahdollisimman monet sidosryhmät huomioon.
Uudet verkkosivut suunniteltiin vanhan sivuston pohjalta, mutta niissä kiinnitettiin erityistä huomiota visualisuuteen, referenssit osioon ja sisällön selkeyteen. Verkkosivujen suunnittelu tapahtui yhteistyössä Astoran johdon kanssa. Sivujen suunnittelun tukena käytin teoriaosuudessa käsittelemääni kirjallisuutta, jonka avulla etsin tietoa niin hyvän verkkoviestinnän ja sisällön laadinnasta kuin laadukkaiden hakukoneystävällisten verkkosivujen tekemisestä.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tarkastelen digitaalista markkinointia ja verkkoviestintää, jonka osana sivuan myös sosiaalisen median erityispiirteitä ja niiden roolia yritysten verkkoviestinnässä. Työssä käydään läpi myös verkkoviestinnän muuttunutta roolia yrityksen markkinoinnissa, sisältömarkkinointia sekä verkkosivujen rakentamisen ja sisällöntuottamisen hyviä käytäntöjä.
Raporttiosiossa kerron sivuston rakentamisprosessista sekä reflektoin työn tuotosta Astoran verkkoviestinnän strategisiin tavoitteisiin ja teoreettiseen viitekehykseen.