Kulttuuri- ja katsomuskasvatuksen kehittämistä vantaalaisessa varhaiskasvatusyksikössä
Räisänen, Jouni (2019)
Räisänen, Jouni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515066
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vantaalaisessa päivähoitoyksikössä toteutunutta kulttuuri- ja katsomuskasvatuksen kehittämistä. Työssä kuvataan toimintakaudella 2018-2019 yksikössä toteutunutta kulttuuri- ja katsomuskasvatustoimintaa koko yksikön sekä yhden ryhmän näkökulmasta. Viitekehyksenä toimii Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 sekä Vantaan varhaiskasvatussuunnitelman lupaukset kulttuuri- ja katsomuskasvatuksesta.
Toimintaa arvioidaan toiminnasta saatujen havaintojen, lasten haastattelun, henkilökunnan laadullisen lomakekyselyn sekä kieli- ja kulttuurikoordinaattorin konsultaatiohaastattelun perusteella.
Työssä esitellään arvioinnin ja johtopäätösten perusteella laadittu yksikön kulttuuri- ja katsomuskasvatussuunnitelma, sen pohjalta toteutettu henkilökunnan keskustelutilaisuus sekä keskustelutilaisuuden tulokset.
Yksikön kulttuuri- ja katsomuskasvatuksen käytänteet vaihtelivat yksikössä arvioinnin perusteella merkittävästi. Kulttuuri- ja katsomuskasvatukseen liitettävät käsitteet osoittautuivat henkilökunnalle epäselviksi. Tulosten perusteella yksikössä oli tarve kulttuuri- ja katsomuskasvatuksesta keskustelulle.
Kehittämisprojektin tuloksena yksikössä päätettiin ottaa käyttöön kulttuuri- ja juhlakalenteri, sovittiin useista uusista työmenetelmistä, sovittiin ryhmissä tuotetun materiaalin ja käytänteiden yhteisestä jakamisesta sekä perustettiin kulttuuri- ja katsomuskasvatustoimikunta, jota johtamaan perustettiin yksikön kulttuuri- ja katsomuskasvatusvastaavan tehtävä.
Kulttuuri- ja katsomuskasvatus on uusi käsite varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden toteutumisen valtakunnallisessa arvioinnissa selviää, että kulttuuri- ja katsomuskasvatuksen toteuttaminen vaihtelee merkittävästi Suomen kunnissa. Kulttuuri- ja katsomuskasvatuksen käsitteitä sekä toimintatapoja avaaville töille on tällä hetkellä selkeä tilaus.
Toimintaa arvioidaan toiminnasta saatujen havaintojen, lasten haastattelun, henkilökunnan laadullisen lomakekyselyn sekä kieli- ja kulttuurikoordinaattorin konsultaatiohaastattelun perusteella.
Työssä esitellään arvioinnin ja johtopäätösten perusteella laadittu yksikön kulttuuri- ja katsomuskasvatussuunnitelma, sen pohjalta toteutettu henkilökunnan keskustelutilaisuus sekä keskustelutilaisuuden tulokset.
Yksikön kulttuuri- ja katsomuskasvatuksen käytänteet vaihtelivat yksikössä arvioinnin perusteella merkittävästi. Kulttuuri- ja katsomuskasvatukseen liitettävät käsitteet osoittautuivat henkilökunnalle epäselviksi. Tulosten perusteella yksikössä oli tarve kulttuuri- ja katsomuskasvatuksesta keskustelulle.
Kehittämisprojektin tuloksena yksikössä päätettiin ottaa käyttöön kulttuuri- ja juhlakalenteri, sovittiin useista uusista työmenetelmistä, sovittiin ryhmissä tuotetun materiaalin ja käytänteiden yhteisestä jakamisesta sekä perustettiin kulttuuri- ja katsomuskasvatustoimikunta, jota johtamaan perustettiin yksikön kulttuuri- ja katsomuskasvatusvastaavan tehtävä.
Kulttuuri- ja katsomuskasvatus on uusi käsite varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden toteutumisen valtakunnallisessa arvioinnissa selviää, että kulttuuri- ja katsomuskasvatuksen toteuttaminen vaihtelee merkittävästi Suomen kunnissa. Kulttuuri- ja katsomuskasvatuksen käsitteitä sekä toimintatapoja avaaville töille on tällä hetkellä selkeä tilaus.