Henkilöstöjohtamisen kehittäminen teollisuuden palveluyrityksessä
Tuliniemi, Jani (2019)
Tuliniemi, Jani
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515063
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää henkilöstöjohtamisen laatua Flowplus Oy:ssä ja laatia sille liiketoiminnan strategisia tavoitteita tukeva henkilöstöstrategia. Yrityksessä ei ole
aiemmin laadittu henkilöstöstrategiaa ja henkilöstöjohtamisen käytännöt ovat olleet moninaisia.
Työn alussa tehtiin kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli luoda työlle teoreettinen viitekehys sekä perehdyttiin henkilöstöjohtamisen ja henkilöstöstrategian käsitteisiin. Henkilöstöstrategiaprosessi suoritettiin lineaarisena tutkimustyönä, jonka neljä vaihetta olivat tavoitteiden määrittely, suunnittelu, toteutus ja yhteenveto. Pohjatiedon keräämiseksi järjestettiin
henkilöstökysely sekä tutustuttiin yrityksen liiketoimintastrategiaan ja liiketoimintasuunnitelmaan. Keskeisessä roolissa oli myös lukuisat keskustelut yrityksen henkilökunnan jäsenten
kanssa sekä toiminnan havainnointi eri toimipisteissä.
Prosessin aikana tunnistettiin selkeät, kriittiset menestystekijät, joilla on merkittävä rooli
kasvupainotteisen strategian toteuttamisessa. Ensimmäinen niistä on henkilöstön pysyvyyden varmistaminen, johon voidaan vaikuttaa työtyytyväisyyden kokonaisvaltaisella parantamisella. Osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen on ehdoton kilpailutekijä erityisesti palvelualalla. Kolmas kriittinen menestystekijä on uusien työntekijöiden saannin varmistaminen,
jossa merkittävimpiä toimenpiteitä ovat rekrytointiprosessin kirkastaminen ja työnantajakuvan rakentaminen.
Työn lopputuloksena syntyi henkilöstöstrategia, joka sisältää selkeän toimenpideohjelman.
Nämä toimenpiteet toteuttamalla yrityksen johto voi henkilöstöjohtamisen keinoin mahdollistaa liiketoiminnallisten tavoitteiden toteutumisen.
aiemmin laadittu henkilöstöstrategiaa ja henkilöstöjohtamisen käytännöt ovat olleet moninaisia.
Työn alussa tehtiin kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli luoda työlle teoreettinen viitekehys sekä perehdyttiin henkilöstöjohtamisen ja henkilöstöstrategian käsitteisiin. Henkilöstöstrategiaprosessi suoritettiin lineaarisena tutkimustyönä, jonka neljä vaihetta olivat tavoitteiden määrittely, suunnittelu, toteutus ja yhteenveto. Pohjatiedon keräämiseksi järjestettiin
henkilöstökysely sekä tutustuttiin yrityksen liiketoimintastrategiaan ja liiketoimintasuunnitelmaan. Keskeisessä roolissa oli myös lukuisat keskustelut yrityksen henkilökunnan jäsenten
kanssa sekä toiminnan havainnointi eri toimipisteissä.
Prosessin aikana tunnistettiin selkeät, kriittiset menestystekijät, joilla on merkittävä rooli
kasvupainotteisen strategian toteuttamisessa. Ensimmäinen niistä on henkilöstön pysyvyyden varmistaminen, johon voidaan vaikuttaa työtyytyväisyyden kokonaisvaltaisella parantamisella. Osaamisen kehittäminen ja ylläpitäminen on ehdoton kilpailutekijä erityisesti palvelualalla. Kolmas kriittinen menestystekijä on uusien työntekijöiden saannin varmistaminen,
jossa merkittävimpiä toimenpiteitä ovat rekrytointiprosessin kirkastaminen ja työnantajakuvan rakentaminen.
Työn lopputuloksena syntyi henkilöstöstrategia, joka sisältää selkeän toimenpideohjelman.
Nämä toimenpiteet toteuttamalla yrityksen johto voi henkilöstöjohtamisen keinoin mahdollistaa liiketoiminnallisten tavoitteiden toteutumisen.