E-urheilijoiden kuormittuminen Nordic eSports Academy turnauksen aikana
Peltoniemi, Lasse (2019)
Lataukset:
Peltoniemi, Lasse
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515047
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli mitata e-urheilijoiden kuormitusta ottelutilanteessa. Millaisia sykkeitä, stressireaktioita, EPOC ja harjoitusvaikutuksia e-urheilijat kokevat pelien aikana. Ainestoa kerätessäni mittaus työvälineenä oli käytetty Firstbeat teknologiaa ja Firstbeat Bodyguard 2 -mittauslaitteita. Aineiston keruu tapahtui Vuokatissa kesällä 2017, Nordic eSports Academy turnauksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville millaisia sykkeitä, stressireaktioita, harjoitusvaikutuksia ja EPOC eli kuinka kovia harjoitukset ovat olleet pelaajilla ottelutilanteessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan, e-urheilusta, työntilaajasta, fyysisestä aktiivisuudesta ja sykevälivaihtelusta. Näiden asioiden ympäriltä kasattu teoria mahdollisti aineiston läpikäymisen.
Tutkimusaineisto kerättiin seitsemältä e-urheilijalta ja jokainen e-urheilija pelasi kolme kilpailullista peliä Nordic eSports Academy turnauksen aikana. Seitsemän urheilijan kolme peliä tekee 21 vertailukelpoista tulosta.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että fyysistä kuormitusta ei juurikaan ole pelien aikana. Myös stressireaktiot olivat harvassa pelaajilla. Harjoitusvaikutus ja EPOC tulokset kulkevat käytännössä rinnakkain.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan, e-urheilusta, työntilaajasta, fyysisestä aktiivisuudesta ja sykevälivaihtelusta. Näiden asioiden ympäriltä kasattu teoria mahdollisti aineiston läpikäymisen.
Tutkimusaineisto kerättiin seitsemältä e-urheilijalta ja jokainen e-urheilija pelasi kolme kilpailullista peliä Nordic eSports Academy turnauksen aikana. Seitsemän urheilijan kolme peliä tekee 21 vertailukelpoista tulosta.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että fyysistä kuormitusta ei juurikaan ole pelien aikana. Myös stressireaktiot olivat harvassa pelaajilla. Harjoitusvaikutus ja EPOC tulokset kulkevat käytännössä rinnakkain.