Lopen ja Hausjärven yhdeksäsluokkalaisten tietoisuus etsivästä nuorisotyöstä
Karajas, Tanja; Tamminen, Kristiina (2019)
Karajas, Tanja
Tamminen, Kristiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515023
Tiivistelmä
Syrjäytymisen ennaltaehkäisyn näkökulmasta on tärkeää tavoittaa ne nuoret, jotka eivät syystä tai toisesta hakeudu peruskoulutuksen jälkeiseen koulutukseen tai keskeyttävät opintonsa. Etsivä nuorisotyö pyrkii tavoittamaan näitä nuoria ennaltaehkäistäkseen nuorten syrjäytymistä. Etsivää nuorisotyötä toteutetaan Suomessa jo monissa kunnissa. Etsivällä nuorisotyöllä on suuri merkitys nuorten tukemisessa, kouluun ja työelämään siirtymisessä sekä syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä. Tilastokeskuksen mukaan nuoria, jotka eivät olleet töissä eivätkä koulutuksessa tai suorittamassa asevelvollisuutta, oli vuonna 2017 noin 10 prosenttia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä Lopen ja Hausjärven yhdeksäsluokkalaiset tietävät etsivästä nuorisotyöstä sekä saada heiltä kehitysideoita ja selvittää minkälaisia tarpeita heillä on liittyen tämän kaltaiseen nuorisotyöhön. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Lopen ja Hausjärven etsivien nuorisotyöntekijöiden kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota Lopen ja Hausjärven etsiville nuorisotyöntekijöille tietoa siitä, kuinka hyvin nuoret Lopella ja Hausjärvellä tuntevat etsivän nuorisotyön sekä tuoda tietoon esiin nousseita kehittämistarpeita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään nuoruutta ja sen tuomia haasteita, nuorisotyötä, etsivää nuorisotyötä sekä syrjäytymistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, mutta tutkielmassa hyödynnettiin myös kvalitatiiviselle eli laadulliselle tutkimukselle ominaisia piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui suljetuista sekä avoimista kysymyksistä. Kysely toteutettiin Lopen ja Hausjärven yhdeksäsluokkalaisilla, joista 163 vastasi kyselyyn.
Tutkimustulokset osoittivat, että Lopen ja Hausjärven yhdeksäsluokkalisille etsivä nuorisotyö oli vielä melko tuntematon nuorisotyön työmuoto. Suurin osa kyselyyn vastanneista yhdeksäsluokkalaisista eivät olleet kuulleet etsivästä nuorisotyöstä lainkaan. Kehittämisehdotuksista nousi esiin etsivä nuorisotyön näkyvämmäksi tekeminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä Lopen ja Hausjärven yhdeksäsluokkalaiset tietävät etsivästä nuorisotyöstä sekä saada heiltä kehitysideoita ja selvittää minkälaisia tarpeita heillä on liittyen tämän kaltaiseen nuorisotyöhön. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Lopen ja Hausjärven etsivien nuorisotyöntekijöiden kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota Lopen ja Hausjärven etsiville nuorisotyöntekijöille tietoa siitä, kuinka hyvin nuoret Lopella ja Hausjärvellä tuntevat etsivän nuorisotyön sekä tuoda tietoon esiin nousseita kehittämistarpeita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään nuoruutta ja sen tuomia haasteita, nuorisotyötä, etsivää nuorisotyötä sekä syrjäytymistä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, mutta tutkielmassa hyödynnettiin myös kvalitatiiviselle eli laadulliselle tutkimukselle ominaisia piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui suljetuista sekä avoimista kysymyksistä. Kysely toteutettiin Lopen ja Hausjärven yhdeksäsluokkalaisilla, joista 163 vastasi kyselyyn.
Tutkimustulokset osoittivat, että Lopen ja Hausjärven yhdeksäsluokkalisille etsivä nuorisotyö oli vielä melko tuntematon nuorisotyön työmuoto. Suurin osa kyselyyn vastanneista yhdeksäsluokkalaisista eivät olleet kuulleet etsivästä nuorisotyöstä lainkaan. Kehittämisehdotuksista nousi esiin etsivä nuorisotyön näkyvämmäksi tekeminen.