Graafitietokannat opetuksessa: Teknologian valinta ja opetusmateriaalin tuottaminen
Toivonen, Aapo (2019)
Toivonen, Aapo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515022
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Jyväskylän am-mattikorkeakoulun liiketalouden alan tietojenkäsittelyn koulutusohjelma tarjoaa opiskeli-joille mahdollisuuden opiskella tietokantojen perusteita, niihin liittyviä periaatteita sekä tietokantaohjelmistoja. Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmalla on tarjolla opiskelijoille kaksi aiheeseen liittyvää kurssia, Tietokannat 1 ja Tietokannat 2. Näistä jälkimmäinen sisältää NoSQL-tietokantaosion. Tietokannat 1 ja 2 -kurssien opettaja toivoi laajennusta Tietokan-nat 2 -kurssin sisältöön graafitietokantojen muodossa.
Tietokannat 2 -kurssin laajentamista varten toteutettiin tutkimustyö, jossa vertailtiin kol-mea graafitietokantaohjelmistoa. Tätä vertailua varten tutkimuksessa luotiin kriteerilista, jonka kriteerit vertailtujen ohjelmistojen tuli täyttää. Tämän vertailun tuloksena saatiin va-littua Tietokannat 2 -kurssille sopiva graafitietokanta ohjelmisto, Neo4j. Ohjelmiston valin-nan lisäksi kurssin laajentamista varten toteutettiin tutkimustyön aikana valitulle ohjelmis-tolle kurssimateriaalin luonti. Luotu kurssimateriaali koostui kahdesta osasta, oppilaiden osasta sekä opettajan osasta. Oppilaiden materiaali sisältää teoriaa graafitietokannoista ja Neo4j-ohjelmistosta sekä tehtäviä Neo4j-ohjelmiston käyttöön. Opettajan materiaali sisäl-tää oppilaiden tehtävien ratkaisut.
Tutkimustyön aikana toteutetusta graafitietokantaohjelmistojen vertailusta nähdään lop-pupisteiden kautta, kuinka kaikki mukana olleet ohjelmistot olivat hyvin lähellä toisiaan. Vaikka Neo4j-ohjelmisto sai eniten pisteitä ja on näin ollen paras valinta Jyväskylän am-mattikorkeakoulun Tietokannat 2 -kurssille, ei vertailussa mukana olleiden graafitietokan-tojen välillä ole suuria eroja, kun niitä peilataan tutkimuksessa käytettyihin kriteereihin.
Tietokannat 2 -kurssin laajentamista varten toteutettiin tutkimustyö, jossa vertailtiin kol-mea graafitietokantaohjelmistoa. Tätä vertailua varten tutkimuksessa luotiin kriteerilista, jonka kriteerit vertailtujen ohjelmistojen tuli täyttää. Tämän vertailun tuloksena saatiin va-littua Tietokannat 2 -kurssille sopiva graafitietokanta ohjelmisto, Neo4j. Ohjelmiston valin-nan lisäksi kurssin laajentamista varten toteutettiin tutkimustyön aikana valitulle ohjelmis-tolle kurssimateriaalin luonti. Luotu kurssimateriaali koostui kahdesta osasta, oppilaiden osasta sekä opettajan osasta. Oppilaiden materiaali sisältää teoriaa graafitietokannoista ja Neo4j-ohjelmistosta sekä tehtäviä Neo4j-ohjelmiston käyttöön. Opettajan materiaali sisäl-tää oppilaiden tehtävien ratkaisut.
Tutkimustyön aikana toteutetusta graafitietokantaohjelmistojen vertailusta nähdään lop-pupisteiden kautta, kuinka kaikki mukana olleet ohjelmistot olivat hyvin lähellä toisiaan. Vaikka Neo4j-ohjelmisto sai eniten pisteitä ja on näin ollen paras valinta Jyväskylän am-mattikorkeakoulun Tietokannat 2 -kurssille, ei vertailussa mukana olleiden graafitietokan-tojen välillä ole suuria eroja, kun niitä peilataan tutkimuksessa käytettyihin kriteereihin.