Developing and Measuring User Experience in a Self-help Portal : Case: Mid-sized Consumer Electronics and Instruments Company
Tiira, Miia (2019)
Tiira, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515021
Tiivistelmä
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu on tullut osaksi palvelusuunnittelua yhä vahvemmin palvelujen digitalisaation kautta. Digitalisaatio on tuonut asiakkaille mahdollisuuden valita palveluntuottajansa maailmanlaajuisesta tarjonnasta. Käyttäjien ymmärtäminen ja palvelujen suunnittelu heidän kanssaan onkin välttämättömyys kansainvälisellä kilpailukentällä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli ymmärtää toimeksiantajayrityksen digitaalisen itsepalveluportaalin käyttäjäkokemuksen taso. Työn tavoitteena oli tuottaa ehdotuksia kokonaisvaltaisesti itsepalveluportaalin käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sekä sen käyttäjäkokemuksen mittaamiseksi. Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle toimii yritys, joka toimii kuluttaja-elektroniikan ja instrumenttien parissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen näkökulmasta, käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta sekä käyttäjäkokemuksesta. Käyttäjäkokemusta käsiteltiin tarkemmin pureutumalla sen neljään osa-alueeseen; informaatioarkkitehtuuriin, interaktiosuunniteluun, käytettävyyteen sekä identiteettisuunnitteluun. Työn teoreettinen osuus pyrkii vastaamaan siihen mitä käyttäjäkokemus sisältää.
Työ on toteutettu tapaustutkimuksena. Opinnäytetyössä on käytetty menetelminä käytettävyystestausta, käyttäjäpolun määrittämistä, käyttäjäpersoonien luomista sekä palvelun tavoitteiden määrittämistä työpajassa. Käytettävyystestaus toteutettiin neljällä testaajalla, jotka vastasivat yhtä käyttäjäpersoonista. Käyttäjäpolku määritettiin käyttäjätestauksen yhteydessä yhdestä testitapauksesta. Palvelun tavoitteita määrittävään työpajaan osallistui kaksi toimeksiantoyrityksen edustajaa. Työn tuloksena tuotettiin kolme käyttäjäpersoonaa, yksi käyttäjäpolku, käytettävyystestauksen tulokset sekä ymmärrys palvelun käyttäjäkokemuksesta.
Kehittämiskohteiksi nousi sivuston hakutoiminnon kehittäminen, sisällön ajantasaisena pitäminen, käyttäjäpolkujen parantaminen ja käytettävyystestauksen lisääminen. Sivuston käyttäjäkokemus oli kokonaisuudessaan kehittämistä vaativa. Työn tuotoksena tuotettiin ehdotukset käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sekä käyttäjäkokemuksen mittaamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli ymmärtää toimeksiantajayrityksen digitaalisen itsepalveluportaalin käyttäjäkokemuksen taso. Työn tavoitteena oli tuottaa ehdotuksia kokonaisvaltaisesti itsepalveluportaalin käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sekä sen käyttäjäkokemuksen mittaamiseksi. Toimeksiantajana tälle opinnäytetyölle toimii yritys, joka toimii kuluttaja-elektroniikan ja instrumenttien parissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu ihmisen ja tietokoneen vuorovaikutuksen näkökulmasta, käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta sekä käyttäjäkokemuksesta. Käyttäjäkokemusta käsiteltiin tarkemmin pureutumalla sen neljään osa-alueeseen; informaatioarkkitehtuuriin, interaktiosuunniteluun, käytettävyyteen sekä identiteettisuunnitteluun. Työn teoreettinen osuus pyrkii vastaamaan siihen mitä käyttäjäkokemus sisältää.
Työ on toteutettu tapaustutkimuksena. Opinnäytetyössä on käytetty menetelminä käytettävyystestausta, käyttäjäpolun määrittämistä, käyttäjäpersoonien luomista sekä palvelun tavoitteiden määrittämistä työpajassa. Käytettävyystestaus toteutettiin neljällä testaajalla, jotka vastasivat yhtä käyttäjäpersoonista. Käyttäjäpolku määritettiin käyttäjätestauksen yhteydessä yhdestä testitapauksesta. Palvelun tavoitteita määrittävään työpajaan osallistui kaksi toimeksiantoyrityksen edustajaa. Työn tuloksena tuotettiin kolme käyttäjäpersoonaa, yksi käyttäjäpolku, käytettävyystestauksen tulokset sekä ymmärrys palvelun käyttäjäkokemuksesta.
Kehittämiskohteiksi nousi sivuston hakutoiminnon kehittäminen, sisällön ajantasaisena pitäminen, käyttäjäpolkujen parantaminen ja käytettävyystestauksen lisääminen. Sivuston käyttäjäkokemus oli kokonaisuudessaan kehittämistä vaativa. Työn tuotoksena tuotettiin ehdotukset käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sekä käyttäjäkokemuksen mittaamiseksi.