Elämäntaidot osana opetusta: Luokanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta
Nyberg, Camilla (2019)
Nyberg, Camilla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060515009
Tiivistelmä
Tausta:Syksyllä 2016 voimaan tulleissa opetussuunnitelman perusteissa korostetaan ohjaamaan oppilaita tunnistamaan omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä tekijöitä sekä sosiaalisten taitojen harjoittamisesta sekä tunnetaitojen kehityksen tukemista. Muun muassa näitä taitoja on pyritty opettamaan oppilaille elämäntaitojen ohjaamisen avulla. Tavoite: Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus on ollut selvittää miten opettajat kokevat elämäntaitojen ohjaamisen ja millä keinoin he näkevät, että näiden taitojen ohjaaminen saadaan osaksi opetusta. Menetelmä: Teemahaastattelun avulla tutkimuksessa haastateltiin seitsemää luokanopettajaa, jotka opettavat Espoon Steinerkoulussa luokkia 1.-8. Tutkielman analyysimenetelmänä toimii laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimustulos: Luokanopettajat kokivat elämäntaitojen ohjaamisen merkityksellisenä koska se tukee heidän mukaansa oppilaiden hyvinvointia. Näiden taitojen ohjaaminen näyttäisi vaikuttavan myös luokanopettajien omaan hyvinvointiin positiivisella tavalla. Elämäntaitojen ohjaaminen koulussa saadaan luokanopettajien mukaan osaksi opetusta asiaan sitoutuneiden opettajien avulla, selkeyttämällä elämäntaitojen sisältöjä esimerkiksi lukujärjestyksessä ja opetussuunnitelmassa sekä opettajia kouluttamalla. Yhtenä ratkaisuna nähtiin, että elämäntaidot olisi oma oppiaine koulussa ja sille olisi omat asiaan perehtyneet opettajat. Yhteistyö koettiin myös tärkeänä asiana. Johtopäätökset:Tutkimustulosten perusteella elämäntaitojen ohjaamista kannattaa jatkaa ja kehittää, koska sillä on positiivisia vaikutuksia niin oppilaisiin kun opettajiin. Jatkoa kannalta olisi tärkeää sopia millaista yhteistyötä luokanopettajat toivovat ja mitä yhteisiä tavoitteita he haluavat yhteistyölle asettaa. Yhteistyön ja jatkon kannalta olisi myös hyvä miettiä mitä taitoja olisi tärkeää ohjata milläkin luokka-asteella.