Markkinaselvitys Padel-keskukselle
Katajisto, Konsta (2019)
Katajisto, Konsta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää padel-keskus yrityksen perustamisen kannattavuutta markkinatilanne, kilpailijat ja rahoituksen tarpeet huomioiden ja helpottaa perustajien päätöstä yrityksen perustamisesta.
Työssä avataan ensiksi lyhyesti padelia lajina ja sen tilannetta Suomessa. Padel on Suomessa toistaiseksi pieni laji, mutta se on vahvassa kasvusuhdanteessa ja tulevaisuudennäkymät ovatkin kirkkaat. Lajiesittelyn jälkeen tutkitaan padel-keskusta liikeideana ja itse lajia urheiluliiketoimintana. Koska kyseessä on toistaiseksi pieni marginaalilaji, ei tutkimuksia siitä vielä löydy, joten työssä tutkitaan tenniksen kautta soveltaen padelin mahdollisuuksia urheiluliiketoimintana.
Markkinatilanteen tutkiminen on seuraava tärkeä osaopinnäytetyötä, jossa selvitetään, minkälainen tilanne markkinoilla on lajin tunnettuuden, kilpailijoiden ja sosiokulttuurisen ympäristön puolesta. Lajin tunnettuus on vielä matala ja selkeästi riippuvainen lajitoimijoista. Kilpailijoita puolestaan ei toistaiseksi ole paljoa ja heidän toimintansa on hyvin pienimuotoista. Sosiokulttuurisen ympäristön ja sen muutokset, erityisesti hyvinvointitrendi, vaikuttavat selvästi positiivisesti urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyössä tutkitaan myös rahoitusta perustajilta saatujen raamien mukaan. Alkupääoman tarpeen, rahoituskanavien mahdollisuuksien ja myynnintarpeen tutkimisella selvitettiin, kuinka paljon alkupääomaa tarvitaan perustamiseen, mistä sitä kannattaisi hakea ja paljonko myyntiä tulisi ensimmäisen vuoden aikana saada, jotta toiminta pysyisi kannattavana.
Viimeisenä osana tutkimusta suoritettiin toiminnanaloittamisesta SWOT-analyysi, jonka avulla tutkittiin yrityksen perustamisen mielessä pitäen toiminnan vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Tällä oli tarkoitus selvittää, onko liiketoiminnan mahdolliset heikkoudet ja uhat suuremmat kuin vahvuudet ja mahdollisuudet vai toisinpäin.
Tutkimuksen aikana selvisi, että tilanne markkinan osalta ei voisi olla juurikaan parempi yrityksen perustamiseen, mutta perustajien itsessään kannattaa harkita, taloudellisista syistä ja vähäisen kokemuksen vuoksi, että siirtävät liiketoiminnan aloittamista vuodella tai kahdella, jonka aikana suunnittelevat yrityksen toimintaa mahdollisimman tarkasti. The aim of the thesis was to find out the profitability of the establishment of a padel center company considering the market situation, competitors and financing needs and to facilitate the decision of the founders to start a business.
I will first briefly open padel as a sport and its situation in Finland. So far, padel is a small sport in Finland but it is in a strong growth trend and the future outlook is bright. After the introduction of the sport I’ll examine padel center as a business idea and the sport itself as a sports business. Since padel is a margin sport so far there is no research yet available. This is why the research is being done through tennis applying the possibilities of padel as a sports business.
Investigating the market situation is the next important issue, so the thesis examines the market for the awareness of the sport in Finland, the competitors and the socio-cultural environment. The recognition of the sport is still low and clearly dependent on the companies in the field. There are not many competitors and their activities are very small. The sociocultural environment and its changes, especially the welfare trend, have a clear positive effect on the potential of the sports business.
The thesis also examines funding from the founders' framework. Examination of the need for seed capital, opportunities for financing channels and the need for sales were used to find out how much startup capital is needed to set up a business, where it should be applied for and how much sales should be made in the first year in order to remain profitable.
As the final part of the research a SWOT analysis was carried out of the business startup and it was used to investigate the company in terms of strengths, weaknesses, opportunities and threats. This was to determine whether the potential weaknesses of the business and the threats were greater than the strengths and opportunities or vice versa.
Along the thesis it became clear that the market situation could not be much better for setting up a business. But the founders themselves should consider, for economic reasons and due to limited experience, to postpone the establishment of the company for one year.
Työssä avataan ensiksi lyhyesti padelia lajina ja sen tilannetta Suomessa. Padel on Suomessa toistaiseksi pieni laji, mutta se on vahvassa kasvusuhdanteessa ja tulevaisuudennäkymät ovatkin kirkkaat. Lajiesittelyn jälkeen tutkitaan padel-keskusta liikeideana ja itse lajia urheiluliiketoimintana. Koska kyseessä on toistaiseksi pieni marginaalilaji, ei tutkimuksia siitä vielä löydy, joten työssä tutkitaan tenniksen kautta soveltaen padelin mahdollisuuksia urheiluliiketoimintana.
Markkinatilanteen tutkiminen on seuraava tärkeä osaopinnäytetyötä, jossa selvitetään, minkälainen tilanne markkinoilla on lajin tunnettuuden, kilpailijoiden ja sosiokulttuurisen ympäristön puolesta. Lajin tunnettuus on vielä matala ja selkeästi riippuvainen lajitoimijoista. Kilpailijoita puolestaan ei toistaiseksi ole paljoa ja heidän toimintansa on hyvin pienimuotoista. Sosiokulttuurisen ympäristön ja sen muutokset, erityisesti hyvinvointitrendi, vaikuttavat selvästi positiivisesti urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksiin.
Opinnäytetyössä tutkitaan myös rahoitusta perustajilta saatujen raamien mukaan. Alkupääoman tarpeen, rahoituskanavien mahdollisuuksien ja myynnintarpeen tutkimisella selvitettiin, kuinka paljon alkupääomaa tarvitaan perustamiseen, mistä sitä kannattaisi hakea ja paljonko myyntiä tulisi ensimmäisen vuoden aikana saada, jotta toiminta pysyisi kannattavana.
Viimeisenä osana tutkimusta suoritettiin toiminnanaloittamisesta SWOT-analyysi, jonka avulla tutkittiin yrityksen perustamisen mielessä pitäen toiminnan vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Tällä oli tarkoitus selvittää, onko liiketoiminnan mahdolliset heikkoudet ja uhat suuremmat kuin vahvuudet ja mahdollisuudet vai toisinpäin.
Tutkimuksen aikana selvisi, että tilanne markkinan osalta ei voisi olla juurikaan parempi yrityksen perustamiseen, mutta perustajien itsessään kannattaa harkita, taloudellisista syistä ja vähäisen kokemuksen vuoksi, että siirtävät liiketoiminnan aloittamista vuodella tai kahdella, jonka aikana suunnittelevat yrityksen toimintaa mahdollisimman tarkasti.
I will first briefly open padel as a sport and its situation in Finland. So far, padel is a small sport in Finland but it is in a strong growth trend and the future outlook is bright. After the introduction of the sport I’ll examine padel center as a business idea and the sport itself as a sports business. Since padel is a margin sport so far there is no research yet available. This is why the research is being done through tennis applying the possibilities of padel as a sports business.
Investigating the market situation is the next important issue, so the thesis examines the market for the awareness of the sport in Finland, the competitors and the socio-cultural environment. The recognition of the sport is still low and clearly dependent on the companies in the field. There are not many competitors and their activities are very small. The sociocultural environment and its changes, especially the welfare trend, have a clear positive effect on the potential of the sports business.
The thesis also examines funding from the founders' framework. Examination of the need for seed capital, opportunities for financing channels and the need for sales were used to find out how much startup capital is needed to set up a business, where it should be applied for and how much sales should be made in the first year in order to remain profitable.
As the final part of the research a SWOT analysis was carried out of the business startup and it was used to investigate the company in terms of strengths, weaknesses, opportunities and threats. This was to determine whether the potential weaknesses of the business and the threats were greater than the strengths and opportunities or vice versa.
Along the thesis it became clear that the market situation could not be much better for setting up a business. But the founders themselves should consider, for economic reasons and due to limited experience, to postpone the establishment of the company for one year.