Pyöräilyn huomioiminen Espoon liikennevalo-ohjattujen liittymien suunnittelussa
Tamminen, Elina (2019)
Tamminen, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514978
Tiivistelmä
Espoon kaupungin tavoitteena on pyöräilyn edistäminen ja kulkutapaosuuden kasvattaminen. Pyöräilyolosuhteet tulee tehdä sujuviksi, turvallisiksi, mukaviksi ja nopeiksi, jotta pyöräilyn houkuttelevuutta kulkutapana saadaan lisättyä.
Tämän työn tavoitteena oli laatia Espoon kaupungille työvälineet, joiden avulla pyöräilijät otetaan paremmin huomioon liikennevalo-ohjatun liittymän ja liikennevalo-ohjauksen suunnittelussa. Työssä selvitettiin pyöräilyn olosuhteisiin vaikuttavia tekijöitä ja keinoja, joiden avulla pyöräilijän olosuhteita voidaan parantaa liikennevalo-ohjatuissa liittymissä sekä määritettiin Espoon kaupungille soveltuvat keinot. Työn toimeksiantajina olivat Espoon kaupunki sekä Ramboll Finland Oy.
Työssä määritettiin ja ideoitiin yhdeksäntoista erilaista pyöräilyn olosuhteiden parannuskeinoa, esitettiin liikennevalo-ohjauksen vaihtoehdot pyöräilijän näkökulmasta sekä selvitettiin pyöräilijän ilmaisimet. Keinot määritettiin Suomen tieliikennelaki ja suomalaiset suunnitteluohjeet huomioiden. Keinot täydentävät nykyisiä suunnittelukäytäntöjä ja niitä voidaan toteuttaa sellaisenaan tai soveltaen muissa kaupungeissa ja kunnissa sekä valo-ohjaamattomissa liittymissä.
Liikennevalo-ohjauksen vaihtoehtoja ja vaihtoehtoisia tapoja kääntyä vasemmalle pyöräkaistalta tutkittiin simuloinneilla. Simulointien perusteella voitiin esimerkiksi todeta, että liittymän kokonaisuutta ajatellen parhaimmat lepotilavaihtoehdot olivat pääsuunnan vihreä lepotila ja viimeinen vaihe ennallaan -lepotila. Pyöräilijän sujuvuutta parantaa kuitenkin eniten riittävän aikainen vihreän pyyntö esimerkiksi silmukkailmaisimella.
Tämän työn tavoitteena oli laatia Espoon kaupungille työvälineet, joiden avulla pyöräilijät otetaan paremmin huomioon liikennevalo-ohjatun liittymän ja liikennevalo-ohjauksen suunnittelussa. Työssä selvitettiin pyöräilyn olosuhteisiin vaikuttavia tekijöitä ja keinoja, joiden avulla pyöräilijän olosuhteita voidaan parantaa liikennevalo-ohjatuissa liittymissä sekä määritettiin Espoon kaupungille soveltuvat keinot. Työn toimeksiantajina olivat Espoon kaupunki sekä Ramboll Finland Oy.
Työssä määritettiin ja ideoitiin yhdeksäntoista erilaista pyöräilyn olosuhteiden parannuskeinoa, esitettiin liikennevalo-ohjauksen vaihtoehdot pyöräilijän näkökulmasta sekä selvitettiin pyöräilijän ilmaisimet. Keinot määritettiin Suomen tieliikennelaki ja suomalaiset suunnitteluohjeet huomioiden. Keinot täydentävät nykyisiä suunnittelukäytäntöjä ja niitä voidaan toteuttaa sellaisenaan tai soveltaen muissa kaupungeissa ja kunnissa sekä valo-ohjaamattomissa liittymissä.
Liikennevalo-ohjauksen vaihtoehtoja ja vaihtoehtoisia tapoja kääntyä vasemmalle pyöräkaistalta tutkittiin simuloinneilla. Simulointien perusteella voitiin esimerkiksi todeta, että liittymän kokonaisuutta ajatellen parhaimmat lepotilavaihtoehdot olivat pääsuunnan vihreä lepotila ja viimeinen vaihe ennallaan -lepotila. Pyöräilijän sujuvuutta parantaa kuitenkin eniten riittävän aikainen vihreän pyyntö esimerkiksi silmukkailmaisimella.