Instagram-tarinat uutismediassa: case Yle Uutiset
Grünn, Emma (2019)
Grünn, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514969
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, millaiset sisällöt näyttävät kiinnostavan eniten yleisöä uutismedian Instagram-tarinoissa. Aihetta tutkitaan Yle Uutisten Instagram-tilin kautta, sillä se on seuraajamäärältään Suomen suurin perinteinen uutismedia. Työn tavoitteena on saada tietoa, millaista sisältöä ihmiset haluavat tililtä. Päämääränä on saada aineistoa, jonka avulla Instagram-tilillä voidaan tarjota alle 30-vuotiaille yhä merkityksellisempää uutissisältöä.
Aihetta tarkastellaan ensin teorian kautta, jotta lukija ymmärtää, millaisissa olosuhteissa opinnäytetyön aiheen kanssa eletään. Teorian jälkeen yleisön kiinnostusta tarinoihin selvitetään tutkimusosuudessa, joka koostuu kahdesta kokonaisuudesta keskittyen ensin ihmisten tekoihin ja sitten sanoihin. Ensimmäisessä kokonaisuudessa tutkitaan tilin eniten ja vähiten klikattuja tarinoita. Toisessa kokonaisuudessa tehdään Yle Uutisten Instagram-tilin ensimmäinen yleisökysely. Näiden kahden tutkimuskokonaisuuden myötä piirtyy kuva siitä, mitä klikit ja ihmisten omat vastaukset kertovat tarinoiden kiinnostavuudesta. Asiaa tarkastellaan erityisesti aiheiden näkökulmasta.
Ensimmäisessä kokonaisuudessa selviää, että ihmiset klikkaavat enimmäkseen erilaisia testejä ja arkielämää koskevia tarinoita, joissa katsojaa puhutellaan suoraan. Aiheet ovat myös enimmäkseen melko ajattomia. Vähiten klikattiin politiikkaa koskevia tarinoita sekä ajankohtaisia aiheita, jotka vanhenevat melko nopeasti.
Toisessa tutkimuskokonaisuudessa selviää, että 18–24-vuotiaat kertovat haluavansa Instagram-tarinoita erityisesti perinteisistä uutisista kuten päivänpolttavista aiheista: politiikasta ja maailman menosta. Opinnäytetyön tutkimusosuuden kaksi kokonaisuutta tarjoavat siis hieman erilaiset kuvat yleisön mieltymyksistä.
Opinnäytetyö on tarpeellinen, sillä aiheesta ei ole julkisesti ja keskitetysti saatavilla paljoa ajankohtaista tietoa. Opinnäytetyö tarjoaa myös yleiskatsauksen siihen, millaista on työskennellä sometoimittajana vuonna 2019. Vaikka opinnäytetyössä keskitytään hyvin vahvasti Yle Uutisiin, hyödyttää kokonaisuus ketä vain uutismedian Instagram-tilin kanssa työskentelevää.
Aihetta tarkastellaan ensin teorian kautta, jotta lukija ymmärtää, millaisissa olosuhteissa opinnäytetyön aiheen kanssa eletään. Teorian jälkeen yleisön kiinnostusta tarinoihin selvitetään tutkimusosuudessa, joka koostuu kahdesta kokonaisuudesta keskittyen ensin ihmisten tekoihin ja sitten sanoihin. Ensimmäisessä kokonaisuudessa tutkitaan tilin eniten ja vähiten klikattuja tarinoita. Toisessa kokonaisuudessa tehdään Yle Uutisten Instagram-tilin ensimmäinen yleisökysely. Näiden kahden tutkimuskokonaisuuden myötä piirtyy kuva siitä, mitä klikit ja ihmisten omat vastaukset kertovat tarinoiden kiinnostavuudesta. Asiaa tarkastellaan erityisesti aiheiden näkökulmasta.
Ensimmäisessä kokonaisuudessa selviää, että ihmiset klikkaavat enimmäkseen erilaisia testejä ja arkielämää koskevia tarinoita, joissa katsojaa puhutellaan suoraan. Aiheet ovat myös enimmäkseen melko ajattomia. Vähiten klikattiin politiikkaa koskevia tarinoita sekä ajankohtaisia aiheita, jotka vanhenevat melko nopeasti.
Toisessa tutkimuskokonaisuudessa selviää, että 18–24-vuotiaat kertovat haluavansa Instagram-tarinoita erityisesti perinteisistä uutisista kuten päivänpolttavista aiheista: politiikasta ja maailman menosta. Opinnäytetyön tutkimusosuuden kaksi kokonaisuutta tarjoavat siis hieman erilaiset kuvat yleisön mieltymyksistä.
Opinnäytetyö on tarpeellinen, sillä aiheesta ei ole julkisesti ja keskitetysti saatavilla paljoa ajankohtaista tietoa. Opinnäytetyö tarjoaa myös yleiskatsauksen siihen, millaista on työskennellä sometoimittajana vuonna 2019. Vaikka opinnäytetyössä keskitytään hyvin vahvasti Yle Uutisiin, hyödyttää kokonaisuus ketä vain uutismedian Instagram-tilin kanssa työskentelevää.