Inspiroidu improvisoimaan klassisen musiikin nuoteista: Tapa improvisoida vapaasti klassisten pianosävellysten pohjalta, tyylisuunnasta riippumatta.
Kieksi-Juvonen, Sini-Ilona (2019)
Kieksi-Juvonen, Sini-Ilona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514968
Tiivistelmä
Havaintojen mukaan klassisen musiikin opetuksessa hyödynnetään melko vähän improvisointia. Improvisointi nähdään usein omana osuutenaan. Sitä ei juuri kuule käytettävän yhdistettynä klassisen musiikin nuotteihin.
Opinnäytetyöproduktiona toteutettiin luentokonsertti, jossa soitettiin klassisia pianoteoksia improvisoiden. Niiden kautta avattiin improvisoinnin opetuksellisia mahdollisuuksia sekä soittajan omaa historiaa valmiiden sävellysten pohjalta improvisoivana muusikkona.
Kirjallisessa osuudessa perehdytään siihen, mitä tällainen teosten pohjalta improvisoiminen on ja miksi soittaa kyseisellä tavalla. Työssä viitataan myös opetussuunnitelmaan ja pohditaan soittotavan arvoa ja eettisiä kysymyksiä.
Opinnäytetyössä herätellään ajattelemaan hieman poikkeavalta tuntuvia improvisointitapoja sekä kannustetaan niiden käyttöön. Improvisoinnissa on aineksia myös tulevaisuuden musiikinopetukseen, ja sen kautta voi rakentaa ammattitaitoaan monipuolisena pedagogina.
Opinnäytetyöproduktiona toteutettiin luentokonsertti, jossa soitettiin klassisia pianoteoksia improvisoiden. Niiden kautta avattiin improvisoinnin opetuksellisia mahdollisuuksia sekä soittajan omaa historiaa valmiiden sävellysten pohjalta improvisoivana muusikkona.
Kirjallisessa osuudessa perehdytään siihen, mitä tällainen teosten pohjalta improvisoiminen on ja miksi soittaa kyseisellä tavalla. Työssä viitataan myös opetussuunnitelmaan ja pohditaan soittotavan arvoa ja eettisiä kysymyksiä.
Opinnäytetyössä herätellään ajattelemaan hieman poikkeavalta tuntuvia improvisointitapoja sekä kannustetaan niiden käyttöön. Improvisoinnissa on aineksia myös tulevaisuuden musiikinopetukseen, ja sen kautta voi rakentaa ammattitaitoaan monipuolisena pedagogina.