Sijaissynnytyksen sallittavuus Suomessa
Siivonen, Henna (2019)
Siivonen, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514902
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sijaissynnytyksen sallittavuutta Suomessa. Työssä selvitettiin, miten sijaissynnytyksen sallittavuus muuttui Suomessa hedelmöityshoitolain voimaantulon jälkeen. Vertailun vuoksi työssä tutkittiin Englannin ja Israelin lainsäädäntöjä sijaissynnytyksen osalta. Tavoitteena oli selvittää, pitäisikö sijaissynnytys sallia Suomessa sekä millainen sääntelyn tulisi olla, jos sijaissynnytys sallittaisiin. Opinnäytetyö tarjoaa oleellista tietoa sijaissynnytyksestä, jota esimerkiksi oikeusministeriö voi hyödyntää lainvalmistelussa. Työ tarjoaa hyödyllistä tietoa myös terveydenhuollon henkilökunnalle.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin ensin sijaissynnytysjärjestelyyn liittyvät olennaisimmat käsitteet sekä lapsettomuuden hoitovaihtoehdot. Järjestelyyn liittyviä käsitteitä määriteltiin Suomen lainsäädännön mukaan ja käsitteiden määrittely auttaa osallaan ymmärtämään sijaissynnytyksen kieltämisen syitä. Lapsettomuuden hoitomuotojen selvittäminen auttaa ymmärtämään, miten raskaus voidaan aloittaa sijaissynnytysjärjestelyssä. Teoreettisen pohjan luomisen jälkeen työssä selvitettiin sijaissynnytysjärjestelyn lainsäädännöllistä puolta Suomessa, Englannissa sekä Israelissa. Jotta voitiin ottaa kantaa siihen, tulisiko sijaissynnytys Suomessa sallia, oli tarpeellista tutkia sellaisten maiden lainsäädäntöä, jossa järjestely on sallittua. Työn loppuun koottiin Suomessa esiintyneitä sijaissynnytysjärjestelyn sallimista puoltavia sekä vastustavia argumentteja.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin oikeusvertailua. Työssä tutkittiin ja vertailtiin eri maiden lainsäädäntöjä, jotta nähtiin, minkälaisia vaihtoehtoja sijaissynnytyksen sallimiselle on olemassa. Vertailemalla muiden maiden lainsäädäntöjä Suomessa vallitseviin näkemyksiin, saatiin ratkaisu siihen, pitäisikö sijaissynnytys sallia Suomessa.
Keskeisenä tuloksena todettiin, että sijaissynnytys tulisi Suomessa sallia ei-kaupallisessa muodossa eli sellaisena, kuin se on sallittu Englannissa ja Israelissa. Järjestelyn luonteesta johtuen sijaissynnytyksen tulisi olla Suomessa kuitenkin tarkoin säänneltyä ja järjestelyä varten tulisi perustaa Israelin tapaan oma päättävä elin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin ensin sijaissynnytysjärjestelyyn liittyvät olennaisimmat käsitteet sekä lapsettomuuden hoitovaihtoehdot. Järjestelyyn liittyviä käsitteitä määriteltiin Suomen lainsäädännön mukaan ja käsitteiden määrittely auttaa osallaan ymmärtämään sijaissynnytyksen kieltämisen syitä. Lapsettomuuden hoitomuotojen selvittäminen auttaa ymmärtämään, miten raskaus voidaan aloittaa sijaissynnytysjärjestelyssä. Teoreettisen pohjan luomisen jälkeen työssä selvitettiin sijaissynnytysjärjestelyn lainsäädännöllistä puolta Suomessa, Englannissa sekä Israelissa. Jotta voitiin ottaa kantaa siihen, tulisiko sijaissynnytys Suomessa sallia, oli tarpeellista tutkia sellaisten maiden lainsäädäntöä, jossa järjestely on sallittua. Työn loppuun koottiin Suomessa esiintyneitä sijaissynnytysjärjestelyn sallimista puoltavia sekä vastustavia argumentteja.
Menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin oikeusvertailua. Työssä tutkittiin ja vertailtiin eri maiden lainsäädäntöjä, jotta nähtiin, minkälaisia vaihtoehtoja sijaissynnytyksen sallimiselle on olemassa. Vertailemalla muiden maiden lainsäädäntöjä Suomessa vallitseviin näkemyksiin, saatiin ratkaisu siihen, pitäisikö sijaissynnytys sallia Suomessa.
Keskeisenä tuloksena todettiin, että sijaissynnytys tulisi Suomessa sallia ei-kaupallisessa muodossa eli sellaisena, kuin se on sallittu Englannissa ja Israelissa. Järjestelyn luonteesta johtuen sijaissynnytyksen tulisi olla Suomessa kuitenkin tarkoin säänneltyä ja järjestelyä varten tulisi perustaa Israelin tapaan oma päättävä elin.