Varjostaminen vertaiskehittämismenetelmänä : Tammelan kunnan päiväkotien laitoshuollossa
Ahola, Leena (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414846
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia varjostuksen soveltuvuutta vertaiskehittämismenetelmänä Tammelan kunnan päiväkotien laitoshuoltajien työn kehittämiseen, osaamisen jakamiseen ja työtapojen yhtenäistämiseen. Työn tavoitteena oli tuottaa varjostamiseen malli, jota voidaan hyödyntää koko kuntaorganisaation vertaiskehittämiseen. Kehittämistyön ohella luotiin lomake, joka tukee varjostamisen jälkeen käytävää vertaiskehityskeskustelua.
pinnäytetyön tietoperustana on perehdytty ammatillisen osaamisen jakamisen, vartaiskehittämisen ja vertaisuuden teorioihin sekä 70:20:10-malliin, jonka perusteella vertaiskehittämismenetelmät ovat perusteltuja työssäoppimisen muotoja. Mahdollisuus kohdata vertaisia, käydä kehittävää dialogia ja oppia yhdessä on tuloksia tuottava mahdollisuus.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista kehittämistutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin syksyllä 2017. Aineisto koostuu laitoshuoltajien varjostamisen aikana kirjoittamista muistiinpanoista, sekä puimala-menetelmällä pidettyyn työpajan aikana tehdyistä havainnoista ja äänitysmateriaalista.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että varjostaminen soveltuu hyvin vertaiskehittämismenetelmäksi fyysisiin käytännön tehtäviin kuten päiväkodin laitoshuoltajan tehtäviin. Hyvin suunnitellulla ja järjestetyllä varjostamisella voidaan jakaa osaamista sekä kehittää ja yhtenäistää työtapoja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että edellä mainitut löydökset vahvistavat aikaisempia tutkimustuloksia siitä, että sosiaalisilla kontakteilla on merkitystä ammatilliseen oppimiseen. Tutkimustulosten perusteella kuntaorganisaation kannattaa ottaa käyttöön vertaiskehittämismenetelmiä kuten työn varjostamien. Vertaiskehittämismenetelmillä työntekijöiden ammatillinen osaaminen kehittyy ja saadaan tuloksekkaasti jakoon parhaat käytännöt. The objective of the present Master’s thesis was to investigate the suitability of job shadowing as a peer learning method in the municipality of Tammela to foster work development, knowledge sharing and the streamlining of the working methods of day care institutional cleaners. The aim of the study was to develop a job-shadowing model, which can be used as a peer learning method at the municipal level. In addition, a form was created to support the peer learning method discussions after the shadowing. This study is based on the theories of sharing professional knowledge and peer learning. In addition, the 70:20:10 model was used as it justifies the use of peer learning methods in job learning. The possibility to meet peers, have useful dialogue and learn together creates opportunities for achieving results.
The study applies qualitative development research methods. The data were collected in the autumn of 2017. The data are composed of the notes written by the cleaners during the job-shadowing period, as well as observations and recordings from a workshop that was held using the “Puimala” method. The results show that job shadowing is appropriate for peer learning in practical and physical tasks such as institutional cleaning tasks in daycare. Well planned and organized job shadowing encourages knowledge sharing and develops and streamlines the working methods.
Thus, it can be concluded that the findings mentioned above confirm the results of previous research, which demonstrate that social contacts have an impact on professional learning. Municipalities could take peer learning methods, such as job shadowing, in use. With peer learning methods, the professional learning of the employees’ increases and the best methods are used effectively.
pinnäytetyön tietoperustana on perehdytty ammatillisen osaamisen jakamisen, vartaiskehittämisen ja vertaisuuden teorioihin sekä 70:20:10-malliin, jonka perusteella vertaiskehittämismenetelmät ovat perusteltuja työssäoppimisen muotoja. Mahdollisuus kohdata vertaisia, käydä kehittävää dialogia ja oppia yhdessä on tuloksia tuottava mahdollisuus.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista kehittämistutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin syksyllä 2017. Aineisto koostuu laitoshuoltajien varjostamisen aikana kirjoittamista muistiinpanoista, sekä puimala-menetelmällä pidettyyn työpajan aikana tehdyistä havainnoista ja äänitysmateriaalista.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että varjostaminen soveltuu hyvin vertaiskehittämismenetelmäksi fyysisiin käytännön tehtäviin kuten päiväkodin laitoshuoltajan tehtäviin. Hyvin suunnitellulla ja järjestetyllä varjostamisella voidaan jakaa osaamista sekä kehittää ja yhtenäistää työtapoja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että edellä mainitut löydökset vahvistavat aikaisempia tutkimustuloksia siitä, että sosiaalisilla kontakteilla on merkitystä ammatilliseen oppimiseen. Tutkimustulosten perusteella kuntaorganisaation kannattaa ottaa käyttöön vertaiskehittämismenetelmiä kuten työn varjostamien. Vertaiskehittämismenetelmillä työntekijöiden ammatillinen osaaminen kehittyy ja saadaan tuloksekkaasti jakoon parhaat käytännöt.
The study applies qualitative development research methods. The data were collected in the autumn of 2017. The data are composed of the notes written by the cleaners during the job-shadowing period, as well as observations and recordings from a workshop that was held using the “Puimala” method. The results show that job shadowing is appropriate for peer learning in practical and physical tasks such as institutional cleaning tasks in daycare. Well planned and organized job shadowing encourages knowledge sharing and develops and streamlines the working methods.
Thus, it can be concluded that the findings mentioned above confirm the results of previous research, which demonstrate that social contacts have an impact on professional learning. Municipalities could take peer learning methods, such as job shadowing, in use. With peer learning methods, the professional learning of the employees’ increases and the best methods are used effectively.