Hur upplevs digitaliseringen av banktjänsterna av de äldre? : En kvalitativ undersökning ur den tysta generationens perspektiv
Björklöf, Elise (2019)
Björklöf, Elise
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414833
Tiivistelmä
Vårt samhälle har förändrats och fortsätter att förändras hela tiden i och med digitali-seringen. Detta fenomen kan ställa till utmaningar för en del människogrupper, men även skapa möjligheter. Äldre personer är oftast de som är i riskzonen för att hamna utanför i den digitala förändringen. Det är orsaken till att undersökningen utreder hur just den äldre generationen, den så kallade tysta generationen, upplever dessa föränd-ringar inom bankbranschen. Detta arbete handlar om hur digitaliseringen påverkat bankerna och hur den äldre generationen upplever detta. Syftet med denna undersök-ning är att få fram den äldre generationens synvinkel på hur bankernas digitalisering påverkat deras vardagliga liv och hur de upplever kundbetjäningen och tjänstekvali-teten trots att allt mer sköts digitalt idag. Examensarbetet har gjorts som en kvalitativ undersökning. Som undersökningsmetod har använts djupintervjuer. Djupintervjuer är den lämpligaste metoden för en forskning som denna. Syftet med djupintervjuer är att få fram de intervjuades ärliga åsikter, tankar och attityder och att gå mera in på djupet i ämnet än vad man gör i andra sorts intervjuer. Meningen är också att kunna se hur den intervjuade reagerar och hurdant kroppsspråk hen använder. De intervjuade i denna undersökning är 78 och 88 år gamla. Resultatet av intervjuerna överraskade po-sitivt. Det visade sig att digitaliseringen och de digitala banktjänster den medfört har underlättat vardagen märkbart för de intervjuade. Största orsaken till detta är att de idag kan sköta sina dagliga bankärenden hemifrån med sina nätbankskoder istället för att behöva åka till bankkontoret för att få dem skötta. Detta är speciellt bra för äldre människor som inte alltid kan röra sig så lätt. Trots att dessa två intervjuade har haft tur och lärt sig använda digitala banktjänster, så påpekade de att det absolut inte är så här lätt för alla äldre, men med en positiv inställning och lite mera engagemang från bankernas sida kan ännu fler seniorer få sin vardag att bli ett steg smidigare.