Personlig tränare som bisyssla : Ett tidseffektivt sätt att kliva in på marknaden som lättföretagare
Granroth, Conny (2019)
Granroth, Conny
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414830
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om hur man skall gå tillväga för att börja erbjuda personlig träning i form av träningsprogram och kostscheman på distans, vilken faktureringstjänst som lämpar sig bäst och hur man skall marknadsföra sig själv i sociala medier på ett tidseffektivt sätt. Syftet med arbetet är att hitta en lämplig faktureringstjänst och få fram en strategi för sociala medier.
Teoridelen i arbetet är baserad på litteraturstudier samt nätkällor och består av affärsidé, lättföretagande och med tyngdpunkten på marknadsföring i sociala medier. Den empiriska delen består av en kvalitativ intervju med på branschen aktiva personliga tränare som stärker delar av min teori samt ger viktiga tips till en ny personlig tränare.
Målet med arbetet att de som läser arbetet får en klar bild för vad som krävs för att börja marknadsföra sig själv i sociala medier och ha klart för sig vilket slags innehåll det lönar sig att lägga upp för att engagera följare och få mera synlighet. Samt vilken företagsform det lönar sig att använda när verksamheten fungerar som en bisyssla. This thesis is about how a personal trainer who offers training programs and meal plans mainly long distance can enter the market. The issue I deal with is what type of company you should choose how to market yourself through social media in a time efficient way. The purpose of my thesis is to provide myself with the blueprints on how to get started after I have finished my personal trainer studies.
The theoretical part of my thesis is about; business idea, company type and the main focus is on marketing through social media. The theory is based on literature studies and some internet sources. The empirical part is based on interviews with active personal trainers. That confirms my theory and gives important tips for a beginner.
My thesis provides the reader with an understanding of what is necessary to know about marketing when entering the market as a personal trainer. What kind of content is important in social media and should engage the followers and give more visibility. Also which type of company is the most time efficient.
Teoridelen i arbetet är baserad på litteraturstudier samt nätkällor och består av affärsidé, lättföretagande och med tyngdpunkten på marknadsföring i sociala medier. Den empiriska delen består av en kvalitativ intervju med på branschen aktiva personliga tränare som stärker delar av min teori samt ger viktiga tips till en ny personlig tränare.
Målet med arbetet att de som läser arbetet får en klar bild för vad som krävs för att börja marknadsföra sig själv i sociala medier och ha klart för sig vilket slags innehåll det lönar sig att lägga upp för att engagera följare och få mera synlighet. Samt vilken företagsform det lönar sig att använda när verksamheten fungerar som en bisyssla.
The theoretical part of my thesis is about; business idea, company type and the main focus is on marketing through social media. The theory is based on literature studies and some internet sources. The empirical part is based on interviews with active personal trainers. That confirms my theory and gives important tips for a beginner.
My thesis provides the reader with an understanding of what is necessary to know about marketing when entering the market as a personal trainer. What kind of content is important in social media and should engage the followers and give more visibility. Also which type of company is the most time efficient.