Uusiovaatteen kustannustehokkuus
Tähtinen, Senni (2019)
Tähtinen, Senni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414829
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee uusiovaatteen tuotantoprosessia kustannustehokkuuden kannalta. Lähtökohtana opinnäytetyössä toimi aiemmin opintojen yhteydessä valmistettu uusiovaatemallisto. Mallistosta valittiin kaksi vaatekappaletta, joita kehitettiin tuotantokelpoisemmiksi. Kustannustehokkuuden kannalta jatkokehityksessä tärkeintä oli pohtia, kuinka vaatteiden tuotantoprosesseja voisi pelkistää. Tavoitteena oli löytää itselle paras
keino hyödyntää uudelleenkäytettävää tekstiiliä siten, että lopputulos on toimiva ja kilpailukykyinen sekä hinnaltaan, että ulkomuodoltaan.
Opinnäytetyössä tutustuttiin suomalaisiin vaatetusalan toimijoihin, jotka hyödyntävät työssään uudelleenkäytettävää tekstiiliä. Benchmarkingissa tarkasteltiin muun muassa sitä, millä keinoin uudelleenkäytettävää materiaalia hyödynnetään, mitä tuotteita uudelleenkäytettävästä materiaalista tehdään ja miten materiaaleista informoidaan kuluttajaa. Hinnoittelun selkeyttämiseksi benchmarkingissa vertailtiin myös tuotteiden hintoja, sekä tutustuttiin Outi Pyyn laatimaan pienyrittäjän hinnoitteluoppaaseen. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös pintapuolisesti kuluttajien keskuudessa vallitsevaan arvomaailmaan.
Opinnäyteyössä pohdittiin, mitä parannettavaa lähtökohtana olevassa mallistossa on. Valmistusprosessia tarkasteltiin vaihe vaiheelta ja järkeistettiin ratkaisuja, joita vaatteen valmistus vaatii. Käytännön kokeiluilla selvitettiin, kuinka kauan valmistusprosessin eri vaiheet kestävät. Lopuksi tuotteelle laskettiin valmistusprosessin tuottama hinta.
keino hyödyntää uudelleenkäytettävää tekstiiliä siten, että lopputulos on toimiva ja kilpailukykyinen sekä hinnaltaan, että ulkomuodoltaan.
Opinnäytetyössä tutustuttiin suomalaisiin vaatetusalan toimijoihin, jotka hyödyntävät työssään uudelleenkäytettävää tekstiiliä. Benchmarkingissa tarkasteltiin muun muassa sitä, millä keinoin uudelleenkäytettävää materiaalia hyödynnetään, mitä tuotteita uudelleenkäytettävästä materiaalista tehdään ja miten materiaaleista informoidaan kuluttajaa. Hinnoittelun selkeyttämiseksi benchmarkingissa vertailtiin myös tuotteiden hintoja, sekä tutustuttiin Outi Pyyn laatimaan pienyrittäjän hinnoitteluoppaaseen. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös pintapuolisesti kuluttajien keskuudessa vallitsevaan arvomaailmaan.
Opinnäyteyössä pohdittiin, mitä parannettavaa lähtökohtana olevassa mallistossa on. Valmistusprosessia tarkasteltiin vaihe vaiheelta ja järkeistettiin ratkaisuja, joita vaatteen valmistus vaatii. Käytännön kokeiluilla selvitettiin, kuinka kauan valmistusprosessin eri vaiheet kestävät. Lopuksi tuotteelle laskettiin valmistusprosessin tuottama hinta.