Asiakastyytyväisyyskysely ja kehitysehdotukset kukkakauppa Valla Fiinille
Anttila, Jenni (2019)
Anttila, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414823
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä raumalaiseen kukkakauppa Valla Fiiniin ja tehdä tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella yritykselle mahdollisia kehitysehdotuksia. Tutkimusongelmana oli selvittää Valla Fiinin asiakkaiden tyytyväisyyden tasoa, ostopaikan valintaan liittyviä asioita, sekä asioita, joita asiakkaat pitävät tärkeänä tai mitä he toivovat lisää Valla Fiinin palveluihin tai valikoimaan.
Tutkimuksessa käytettiin pääosin määrällistä tutkimusmenetelmää, mutta kyselystä koottiin myös avoimen sanan vastauksia. Näistä saatiin koottua kyselyn laadullinen aineisto. Asiakastyytyväisyyskysely tuotti 206 vastausta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kyselyyn vastanneet kokivat Valla Fiinin eri osa-alueet erinomaisiksi tai hyviksi. Avoimen palautteen kohdista saadut vastaukset olivat positiivisia, tai niissä toivottiin valikoimaan lisää tietyn kategorian tuotteita. Avoimista palautteista selvisi myös asiakkaiden halu osallistua erilaisille kursseille tai erilaisiin tapahtumiin.
Ilman asiakkaita ei ole yritystä. Asiakastyytyväisyys ja sen parantaminen on erittäin tärkeää. Valla Fiinin asiakaskunta on keskimäärin keski-ikäistä. Tavoitteena on nuorten, noin 20-40 vuotiaiden saaminen asiakkaaksi. Tähän pyritään Instagram-mainonnalla, uutiskirjeellä tai sähköpostimainonnalla, blogin kirjoittamisella, eri-laisten kurssien tai tapahtumien järjestämisellä sekä valikoiman pienillä parannuksilla tai lisäyksillä. The target of this survey was to study customer satisfaction on the florist shop Valla Fiini in Rauma and develop possible improvement ideas based on the results. The research problem was to research customer satisfaction, and to find out things that are important from the customers’ point of view, or what they would like to add to Valla Fiini’s services or selection.
This study mainly involves the quantitative method, but the free word part’s of the survey applies the qualitative method. 206 answers were received to the customer satisfaction survey.
The results show that the features of Valla Fiini were found excellent or good. The free word answers were either positive, or there was a hope for increase in products of a specific category. The free word answers revealed the customers’ desire to take part in different courses and different events.
Without customers there is no company. Customer satisfaction and improving it is very important. The cutomers of Valla Fiini are middle-aged on average. The target is to get about 20-40-year old people as customers. This can be done by doing more Instagram advertising, sending newsletter or email advertisement, by writing a blog, organising different kinds of courses or events and little improvements or additions to Valla Fiini’s selection.
Tutkimuksessa käytettiin pääosin määrällistä tutkimusmenetelmää, mutta kyselystä koottiin myös avoimen sanan vastauksia. Näistä saatiin koottua kyselyn laadullinen aineisto. Asiakastyytyväisyyskysely tuotti 206 vastausta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kyselyyn vastanneet kokivat Valla Fiinin eri osa-alueet erinomaisiksi tai hyviksi. Avoimen palautteen kohdista saadut vastaukset olivat positiivisia, tai niissä toivottiin valikoimaan lisää tietyn kategorian tuotteita. Avoimista palautteista selvisi myös asiakkaiden halu osallistua erilaisille kursseille tai erilaisiin tapahtumiin.
Ilman asiakkaita ei ole yritystä. Asiakastyytyväisyys ja sen parantaminen on erittäin tärkeää. Valla Fiinin asiakaskunta on keskimäärin keski-ikäistä. Tavoitteena on nuorten, noin 20-40 vuotiaiden saaminen asiakkaaksi. Tähän pyritään Instagram-mainonnalla, uutiskirjeellä tai sähköpostimainonnalla, blogin kirjoittamisella, eri-laisten kurssien tai tapahtumien järjestämisellä sekä valikoiman pienillä parannuksilla tai lisäyksillä.
This study mainly involves the quantitative method, but the free word part’s of the survey applies the qualitative method. 206 answers were received to the customer satisfaction survey.
The results show that the features of Valla Fiini were found excellent or good. The free word answers were either positive, or there was a hope for increase in products of a specific category. The free word answers revealed the customers’ desire to take part in different courses and different events.
Without customers there is no company. Customer satisfaction and improving it is very important. The cutomers of Valla Fiini are middle-aged on average. The target is to get about 20-40-year old people as customers. This can be done by doing more Instagram advertising, sending newsletter or email advertisement, by writing a blog, organising different kinds of courses or events and little improvements or additions to Valla Fiini’s selection.