Yhteisölliset verkkopalvelut : Kanta-Hämeen alueella
Keskinen, Niilo (2019)
Keskinen, Niilo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414819
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Smart -tutkimusyksikkö. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, minkälaisia yhteisöllisiä verkkopalveluja on olemassa Kanta-Hämeen alueella, minkälaisia palveluja nämä tarjoavat ja mistä nykyisen käyttäjämäärän vähäisyys voisi mahdollisesti johtua.
Työn aikana selvitettiin, minkälaisia palveluja on olemassa Kanta-Hämeen alueella ja mitkä muut, jo olemassa olevat palvelut voisivat mahdollisesti laajentaa Kanta-Hämeeseen. Työn edetessä Pohdittiin myös miksi yhteisöllisten verkkopalvelujen käyttö Kanta-Hämeen alueella on vielä vähäistä ja miten niiden käyttöä voitaisiin lisätä. Työn aikana tutkittiin myös mahdollisia tapoja joilla palveluja voisi nostaa ihmisten tietoon, sillä osasyy palvelujen vähäiseen käyttöön on se, että ihmiset eivät tiedä koko palvelujen olemassa olosta palveluiden markkinoinnin ollessa minimaalista ja joissain tapauksissa olematonta. Tässä työssä tarkastellaan myös hieman yhteisöjä, joiden sisälle on kehittynyt erilaisia verkkopalveluja, kuten vaikka erilaiset Facebook-ryhmät joiden sisällä ihmiset kaupittelevat omia palvelujaan. Näin yhteisöstä syntyy yhteisöllinen verkkopalvelu. Tässä opinnäytetyössä myös selitetään mitä eroa on internet yhteisöllä ja yhteisöllisellä verkkopalvelulla.
Työn aikana löydettiin vastaukset kaikkiin ennalta suunniteltuihin tutkimuskysymyksiin ja pohdittiin mahdollisia ratkaisuja palvelujen näkyvyyden parantamiseksi, kaikessa yksinkertaisuudessaan vastaus tähän on parempi markkinointi ja mainostus, tätä kuitenkin avataan työssä tarkemmin.
Työn aikana selvitettiin, minkälaisia palveluja on olemassa Kanta-Hämeen alueella ja mitkä muut, jo olemassa olevat palvelut voisivat mahdollisesti laajentaa Kanta-Hämeeseen. Työn edetessä Pohdittiin myös miksi yhteisöllisten verkkopalvelujen käyttö Kanta-Hämeen alueella on vielä vähäistä ja miten niiden käyttöä voitaisiin lisätä. Työn aikana tutkittiin myös mahdollisia tapoja joilla palveluja voisi nostaa ihmisten tietoon, sillä osasyy palvelujen vähäiseen käyttöön on se, että ihmiset eivät tiedä koko palvelujen olemassa olosta palveluiden markkinoinnin ollessa minimaalista ja joissain tapauksissa olematonta. Tässä työssä tarkastellaan myös hieman yhteisöjä, joiden sisälle on kehittynyt erilaisia verkkopalveluja, kuten vaikka erilaiset Facebook-ryhmät joiden sisällä ihmiset kaupittelevat omia palvelujaan. Näin yhteisöstä syntyy yhteisöllinen verkkopalvelu. Tässä opinnäytetyössä myös selitetään mitä eroa on internet yhteisöllä ja yhteisöllisellä verkkopalvelulla.
Työn aikana löydettiin vastaukset kaikkiin ennalta suunniteltuihin tutkimuskysymyksiin ja pohdittiin mahdollisia ratkaisuja palvelujen näkyvyyden parantamiseksi, kaikessa yksinkertaisuudessaan vastaus tähän on parempi markkinointi ja mainostus, tätä kuitenkin avataan työssä tarkemmin.