HoloLens: Development of mixed reality game
Ollinen, Simo (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414813
Tiivistelmä
The objective of this thesis was to introduce the topics of mixed reality and Microsoft HoloLens mixed reality device, as well as to develop a mixed reality game in pursuit of studying the potentiality for game development purposes.
This thesis describes the essential subjects related to mixed reality and HoloLens topics in order to layout fundamental requirements for the implementation, focusing especially on spatial mapping, recognition of player input, and interaction in mixed reality environments. Additionally, this thesis provides an explanation of the design and implementation processes of the mixed reality game in a thorough step by step guide.
Development of the mixed reality game was the primary purpose of this thesis and was conducted by utilizing a game engine known as Unity. The development cycle included various additional tools to aid producing necessary assets and to accelerate the testing process of the game. Several types of methods for implementing certain blocks of logic were closely compared, of which the most insightful were chosen.
As a result, a functional mixed reality game was developed and deployed on the HoloLens device, marking the thesis project a success. The game provides a fine example of utilization of spatial mapping and gesture recognition with HoloLens. Additionally, the game can serve as a template for alternate approaches and provide basis for future development. Tämän opinnäytetyön päämäärä oli esitellä mixed realityn ja Microsoft HoloLens mixed reality -laitteen aihepiirejä. Lisäksi tavoitteena oli kehittää mixed reality -peli, jotta mixed realityn mahdollisuudet pelikehityksen kannalta saisi selvitettyä.
Opinnäytetyö kuvailee oleellisimpia mixed reality- ja HoloLens-aihepiireihin liittyviä kohteita pohjustaakseen vaatimukset toteutusta varten. Vaatimuksissa keskitytään erityisesti spatiaaliseen kartoittamiseen, pelaajan syötteen tunnistamiseen ja vuorovaikutukseen mixed reality -ympäristöissä. Lisäksi tämä opinnäytetyö tarjoaa vaiheistetun opastuksen mixed reality -pelin suunnitteluun ja toteutukseen.
Mixed reality -pelin kehitys toteutettiin Unity-pelimoottorin avulla. Pelin kehityksen prosessiin sisältyi myös useita lisätyökaluja. Lisätyökaluilla avustettiin tarvittavien peli-assettien tuottamista ja nopeutettiin pelin testausta. Tiettyjen logiikkalohkojen toteuttamista varten verrattiin tarkasti erilaisia menetelmiä, joista valittiin kaikkein oivaltavimmat.
Onnistuneen opinnäytetyön tuloksena kehittyi toiminnallinen mixed reality -peli, joka otettiin käyttöön HoloLens -laitteella. Peli tarjoaa oivallisen esimerkin spatiaalisen kartoituksen ja kädenliikkeen tunnistamisen hyödyntämisestä HoloLensillä. Lisäksi peli voi toimia mallina vaihtoehtoisille lähestymistavoille ja tarjota perustan tulevaisuuden kehitykselle.
This thesis describes the essential subjects related to mixed reality and HoloLens topics in order to layout fundamental requirements for the implementation, focusing especially on spatial mapping, recognition of player input, and interaction in mixed reality environments. Additionally, this thesis provides an explanation of the design and implementation processes of the mixed reality game in a thorough step by step guide.
Development of the mixed reality game was the primary purpose of this thesis and was conducted by utilizing a game engine known as Unity. The development cycle included various additional tools to aid producing necessary assets and to accelerate the testing process of the game. Several types of methods for implementing certain blocks of logic were closely compared, of which the most insightful were chosen.
As a result, a functional mixed reality game was developed and deployed on the HoloLens device, marking the thesis project a success. The game provides a fine example of utilization of spatial mapping and gesture recognition with HoloLens. Additionally, the game can serve as a template for alternate approaches and provide basis for future development.
Opinnäytetyö kuvailee oleellisimpia mixed reality- ja HoloLens-aihepiireihin liittyviä kohteita pohjustaakseen vaatimukset toteutusta varten. Vaatimuksissa keskitytään erityisesti spatiaaliseen kartoittamiseen, pelaajan syötteen tunnistamiseen ja vuorovaikutukseen mixed reality -ympäristöissä. Lisäksi tämä opinnäytetyö tarjoaa vaiheistetun opastuksen mixed reality -pelin suunnitteluun ja toteutukseen.
Mixed reality -pelin kehitys toteutettiin Unity-pelimoottorin avulla. Pelin kehityksen prosessiin sisältyi myös useita lisätyökaluja. Lisätyökaluilla avustettiin tarvittavien peli-assettien tuottamista ja nopeutettiin pelin testausta. Tiettyjen logiikkalohkojen toteuttamista varten verrattiin tarkasti erilaisia menetelmiä, joista valittiin kaikkein oivaltavimmat.
Onnistuneen opinnäytetyön tuloksena kehittyi toiminnallinen mixed reality -peli, joka otettiin käyttöön HoloLens -laitteella. Peli tarjoaa oivallisen esimerkin spatiaalisen kartoituksen ja kädenliikkeen tunnistamisen hyödyntämisestä HoloLensillä. Lisäksi peli voi toimia mallina vaihtoehtoisille lähestymistavoille ja tarjota perustan tulevaisuuden kehitykselle.