Suunmukainen Jyvääskylä: Muotoiluajattelun hyödyntäminen ruokamatkailussa
Marstio, Janne; Savolainen, Jooel (2019)
Marstio, Janne
Savolainen, Jooel
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414804
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylän ruokamatkailun tilaa ja mahdollisia haasteita ja hidasteita sen kehittymiselle sekä sitä, millaisin muotoiluajattelun menetelmin Jyväskylän vetovoimaisuutta ruokamatkailukohteena voitaisiin lisätä. Opinnäytetyö tehtiin ilman toimeksiantajaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu, jonka teemat olivat ruokamatkailu, vetovoimatekijät ja muotoiluajattelu. Haastattelut toteutettiin matkailun ja kehittämisen asiantuntijoille. Haastatteluja tehtiin yhteensä neljä kappaletta, joista yksi toteutettiin sähköpostihaastatteluna. Analyysime-netelminä käytettiin sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin Jyväskylän imagon hajanaisuus ja se, ettei ruokamatkailun potentiaalia alueella tunnisteta vielä aktiivisesti, mikä ei motivoi palveluntarjoajia ruokatuotteiden ja -palvelujen kehittämiseen matkailun näkökulmasta. Muotoiluajattelun teoreettinen viitekehys koettiin haastavaksi ja siihen kaivattiin kevytrakenteisempaa ja selkeämpää lähestymistapaa. Liiketoiminnan kehittäminen nähtiin pääosin spontaanina, eikä sitä usein tehdä systemaattisesti ja muun muassa muotoiluajattelun menetelmiä hyödyntäen. Muotoiluajattelun teemassa tutkittavat puhuivat enemmän tuotteistamisesta, ja muotoiluajattelun menetelmät tuntuivat pääosin vierailta.
Saatujen tulosten pohjalta laadittiin muotoiluajattelun pikaopas ruoka- ja ravitsemistoimijoille. Siinä on tiivistetyssä muodossa ruokamatkailun kehittämiseen soveltuvia muotoilumenetelmiä. Lisäksi kehitettiin RUMA-jäsentämistyökalu, jonka avulla erityisesti pk-yrittäjät voivat jäsentää omaa toimintaansa ja sen mahdollisia kehittämiskohteita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu, jonka teemat olivat ruokamatkailu, vetovoimatekijät ja muotoiluajattelu. Haastattelut toteutettiin matkailun ja kehittämisen asiantuntijoille. Haastatteluja tehtiin yhteensä neljä kappaletta, joista yksi toteutettiin sähköpostihaastatteluna. Analyysime-netelminä käytettiin sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin Jyväskylän imagon hajanaisuus ja se, ettei ruokamatkailun potentiaalia alueella tunnisteta vielä aktiivisesti, mikä ei motivoi palveluntarjoajia ruokatuotteiden ja -palvelujen kehittämiseen matkailun näkökulmasta. Muotoiluajattelun teoreettinen viitekehys koettiin haastavaksi ja siihen kaivattiin kevytrakenteisempaa ja selkeämpää lähestymistapaa. Liiketoiminnan kehittäminen nähtiin pääosin spontaanina, eikä sitä usein tehdä systemaattisesti ja muun muassa muotoiluajattelun menetelmiä hyödyntäen. Muotoiluajattelun teemassa tutkittavat puhuivat enemmän tuotteistamisesta, ja muotoiluajattelun menetelmät tuntuivat pääosin vierailta.
Saatujen tulosten pohjalta laadittiin muotoiluajattelun pikaopas ruoka- ja ravitsemistoimijoille. Siinä on tiivistetyssä muodossa ruokamatkailun kehittämiseen soveltuvia muotoilumenetelmiä. Lisäksi kehitettiin RUMA-jäsentämistyökalu, jonka avulla erityisesti pk-yrittäjät voivat jäsentää omaa toimintaansa ja sen mahdollisia kehittämiskohteita.