Ohjattu ulkotoiminta päiväkodissa
Laukka, Eeva (2019)
Laukka, Eeva
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414772
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistutkimus, jossa käsitellään päiväkodin ohjattua ulkotoimintaa. Työn tavoitteena oli kehittää ja lisätä ohjattua ulkotoimintaa päiväkodin omalla pihalla. Työn tilaaja oli Päiväkoti Taikapuisto.
Opinnäytetyö koostuu käytännön kehittämistyöstä ja teoriaosuudesta. Kehittämistyönä tehtiin toimintakortteja, joista varhaiskasvattajat saivat uusia ideoita ohjattuun ulkotoimintaan. Toimintakortit pohjautuivat Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman (2016) oppimisen alueisiin. Kehittämistyössä kiinnitettiin huomiota myös pienryhmätoimintaan ja lasten osallisuuteen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta päiväkodissa, päiväkodin ohjattua ulkotoimintaa, pienryhmätoimintaa sekä lasten osallisuutta. Tutkimuskysymyksinä selvitettiin seuraavia kysymyksiä: Kuinka päiväkodin omaa piha-aluetta voidaan käyttää mahdollisimman paljon pedagogisen toiminnan ohjaukseen päiväkodin pienryhmissä? Kuinka oppimisen alueiden tavoitteet tulevat toteutetuiksi päiväkodin pihalla?
Kehittämistyön tuloksena todettiin, että päiväkodin piha on täynnä mahdollisuuksia oleva oppimisympäristö, jossa voidaan toteuttaa monipuolista pedagogista toimintaa. Todetuksi tuli myös, että Varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueisiin perustuva toiminta onnistuu hyvin kehitettävän päiväkodin pihalla.
Opinnäytetyö koostuu käytännön kehittämistyöstä ja teoriaosuudesta. Kehittämistyönä tehtiin toimintakortteja, joista varhaiskasvattajat saivat uusia ideoita ohjattuun ulkotoimintaan. Toimintakortit pohjautuivat Valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman (2016) oppimisen alueisiin. Kehittämistyössä kiinnitettiin huomiota myös pienryhmätoimintaan ja lasten osallisuuteen.
Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta päiväkodissa, päiväkodin ohjattua ulkotoimintaa, pienryhmätoimintaa sekä lasten osallisuutta. Tutkimuskysymyksinä selvitettiin seuraavia kysymyksiä: Kuinka päiväkodin omaa piha-aluetta voidaan käyttää mahdollisimman paljon pedagogisen toiminnan ohjaukseen päiväkodin pienryhmissä? Kuinka oppimisen alueiden tavoitteet tulevat toteutetuiksi päiväkodin pihalla?
Kehittämistyön tuloksena todettiin, että päiväkodin piha on täynnä mahdollisuuksia oleva oppimisympäristö, jossa voidaan toteuttaa monipuolista pedagogista toimintaa. Todetuksi tuli myös, että Varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueisiin perustuva toiminta onnistuu hyvin kehitettävän päiväkodin pihalla.