Harjoittelujaksolle leikkuriin : sairaanhoitajaopiskelijan perehdytyskortti Tyksin suu- ja leukasairauksien leikkausosastolle
Saarenpää, Elina; Saarinen, Jenna (2019)
Saarenpää, Elina
Saarinen, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414768
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa sairaanhoitajaopiskelijan perehdytyskortti Turun yliopistollisen keskussairaalan suu- ja leukasairauksien leikkausosastolle. Suu- ja leukakirurgiaan kuuluvat suun ja leuan alueen kasvainkirurgiset, vammojen ja synnynnäisten epämuodostumien korjauskirurgiset, leukanivelkirurgiset sekä implantologiset toimenpiteet. Suu- ja leukasairauksien leikkausosaston erikoisalaa ovat myös lasten ja kehitysvammaisten anestesiaa vaativat hammashoidot. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri.
Tyksin suu- ja leukasairauksien leikkausosastolla oli tähän asti ollut käytössä yleismallinen perehdytyskortti. Uutta perehdytyskorttia varten opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen selvitettiin oleellisimmat sairaanhoitajaopiskelijan perehdytyksessä huomioitavat asiat perioperatiivisen harjoittelun aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää kohdeosastolle syventävää työharjoittelua suorittamaan tulevien sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytysprosessia perehdytyskortilla. Tuotokseksi syntyi tarkistuslistamuotoinen perehdytyskortti, jonka avulla voidaan perehdytyksessä läpikäydyt asiat varmistaa yhdessä ohjaajan kanssa. Sähköisessä muodossa oleva kortti on jatkossa helposti muokattavissa ja se on tulostettavissa. Kortissa on ensin listattuna yleisiä perehdytettäviä asioita ja sen jälkeen leikkausosastolla harjoiteltavat asiat, kuten aseptiikka, sairaanhoitajan eri tehtävät sekä heräämön toiminta.
Perehdytyskortti tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se hyödyttää sekä harjoitteluun tulevaa opiskelijaa että suu- ja leukasairauksien leikkausosaston henkilökuntaa perehdyttäjänä. Perehdyttämiskortin jatkokehittämismahdollisuutena voisi olla kysely, jolla selvitettäisiin kortin käytännön hyöty. The purpose of this thesis was to make a nursing student’s introduction card for Turku university hospital department of oral and maxillofacial diseases. Oral and maxillofacial surgeries include tumor surgeries, correction surgeries for trauma caused injuries and congenital malformations, jawbone surgeries and implantogical operations. The department’s specialties also are children’s and mentally disabled people’s dental care that need anesthesia.
The commissioner for this thesis is the Hospital District of Southwest Finland. The department of oral and maxillofacial diseases had a universal type introduction card. For the new introduction card, the most relevant issues were explored that should be considered in nursing student’s introduction during perioperative training.
The aim was to clarify the introduction process with an introduction card for nursing student who is doing their final stage practical training. As the production of this thesis became a checklist type introduction card that nursing student and their mentor can ensure a successful introduction with. Due the card’s electrical form, it later can be edited to be more detailed and it is printable. First in the introduction card there is some general things that need to be introduced. Then there is things that belong to perioperative training, such as aseptics, different nursing chores and action in the recovery ward.
The introduction card was made as a practical thesis and it will benefit both the nursing student and the staff in department of oral and maxillofacial diseases as a mentor. Further development for this introduction card could be a query that explores the practical benefit.
Tyksin suu- ja leukasairauksien leikkausosastolla oli tähän asti ollut käytössä yleismallinen perehdytyskortti. Uutta perehdytyskorttia varten opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen selvitettiin oleellisimmat sairaanhoitajaopiskelijan perehdytyksessä huomioitavat asiat perioperatiivisen harjoittelun aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selkeyttää kohdeosastolle syventävää työharjoittelua suorittamaan tulevien sairaanhoitajaopiskelijoiden perehdytysprosessia perehdytyskortilla. Tuotokseksi syntyi tarkistuslistamuotoinen perehdytyskortti, jonka avulla voidaan perehdytyksessä läpikäydyt asiat varmistaa yhdessä ohjaajan kanssa. Sähköisessä muodossa oleva kortti on jatkossa helposti muokattavissa ja se on tulostettavissa. Kortissa on ensin listattuna yleisiä perehdytettäviä asioita ja sen jälkeen leikkausosastolla harjoiteltavat asiat, kuten aseptiikka, sairaanhoitajan eri tehtävät sekä heräämön toiminta.
Perehdytyskortti tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja se hyödyttää sekä harjoitteluun tulevaa opiskelijaa että suu- ja leukasairauksien leikkausosaston henkilökuntaa perehdyttäjänä. Perehdyttämiskortin jatkokehittämismahdollisuutena voisi olla kysely, jolla selvitettäisiin kortin käytännön hyöty.
The commissioner for this thesis is the Hospital District of Southwest Finland. The department of oral and maxillofacial diseases had a universal type introduction card. For the new introduction card, the most relevant issues were explored that should be considered in nursing student’s introduction during perioperative training.
The aim was to clarify the introduction process with an introduction card for nursing student who is doing their final stage practical training. As the production of this thesis became a checklist type introduction card that nursing student and their mentor can ensure a successful introduction with. Due the card’s electrical form, it later can be edited to be more detailed and it is printable. First in the introduction card there is some general things that need to be introduced. Then there is things that belong to perioperative training, such as aseptics, different nursing chores and action in the recovery ward.
The introduction card was made as a practical thesis and it will benefit both the nursing student and the staff in department of oral and maxillofacial diseases as a mentor. Further development for this introduction card could be a query that explores the practical benefit.