Valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiudet laskimoverinäytteiden ottamiseen: Kysely valmistuville sairaanhoitajaopiskelijoille laskimoverinäytteiden ottamisesta
Parkkinen, Oona; Virpi, Suvi (2019)
Parkkinen, Oona
Virpi, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414761
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselyn avulla valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden omia arvioita valmiuksistaan ottaa laskimoverinäytteitä sekä arvioida ja vertailla saatuja tuloksia ajantasaiseen tietoon. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden kokemuksia laskimoverinäytteiden ottoon liittyvän opetuksen riittävyyttä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Oulun ammattikorkeakoulun valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada ajantasaista tietoa laskimoverinäytteiden otosta sekä valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden arvioita omista valmiuksistaan ottaa laskimoverinäytteitä.
Opinnäytetyön tutkimusongelmat olivat minkälaisiksi valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat valmiutensa ottaa laskimoverinäytteitä, millaisiksi valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat ajantasaiset tietonsa laskimoverinäytteiden ottamisessa, miksi sairaanhoitajien tulee opiskelijoiden mielestä osata ottaa laskimoverinäytteitä sekä kuinka paljon ammattikorkeakoulussa on opiskeltu laskimoverinäytteiden ottamista opiskelijoiden arvioimana? Yli puolet vastaajista koki valmiutensa ottaa laskimoverinäytteitä käytännön tasolla joko tyydyttäväksi tai heikoksi. 25:sta vastaajasta kolme koki ajantasaisen teoriatietonsa heikoksi, 11 tyydyttäväksi, 10 hyväksi ja yksi kiitettäväksi laskimoverinäytteiden ottamisesta. Vastaajien mielestä sairaanhoitajan tulee osata ottaa laskimoverinäytteitä, koska joissakin työpaikoissa tämä kuuluu sairaanhoitajien työnkuvaan eikä aina ole laboratoriohoitajaa saatavilla. Seitsemän vastaajaa koki saaneensa tarpeeksi opetusta ja 18 ei kokenut saaneensa tarpeeksi opetusta laskimoverinäytteiden ottamisesta koulutusohjelman aikana. Opiskelijat olisivat kaivanneet enemmän käytännön harjoitusta laskimoverinäytteiden ottamisesta.
Opinnäytetyön teoriaosassa on käsitelty asiakkaan ohjaus ennen verinäytteiden ottamista, hoitajan valmistautuminen verinäytteiden ottoon, verinäytteiden ottotekniikat, verialtistustapaturma, verinäytteidenottojärjestys sekä verinäytteiden käsittely, säilytys ja kuljetus.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Webropolissa ja kysely lähetettiin sähköpostilla 73:lle valmistuvalle sairaanhoitajaopiskelijalle. Kyselyssä kysyttiin opiskelijan aiempaa kokemusta laskimoverinäytteiden ottamisesta, kokiko opiskelija saaneen tarpeeksi opetusta koulussa laskimoverinäytteiden ottamisesta sekä ajantasaiseen teoriatietoon liittyviä kysymyksiä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Oulun ammattikorkeakoulussa opintosuunnitelmaa suunniteltaessa, tulisiko opintoja lisätä laskimoverinäytteiden ottamisesta.
Opinnäytetyön tutkimusongelmat olivat minkälaisiksi valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat valmiutensa ottaa laskimoverinäytteitä, millaisiksi valmistuvat sairaanhoitajaopiskelijat arvioivat ajantasaiset tietonsa laskimoverinäytteiden ottamisessa, miksi sairaanhoitajien tulee opiskelijoiden mielestä osata ottaa laskimoverinäytteitä sekä kuinka paljon ammattikorkeakoulussa on opiskeltu laskimoverinäytteiden ottamista opiskelijoiden arvioimana? Yli puolet vastaajista koki valmiutensa ottaa laskimoverinäytteitä käytännön tasolla joko tyydyttäväksi tai heikoksi. 25:sta vastaajasta kolme koki ajantasaisen teoriatietonsa heikoksi, 11 tyydyttäväksi, 10 hyväksi ja yksi kiitettäväksi laskimoverinäytteiden ottamisesta. Vastaajien mielestä sairaanhoitajan tulee osata ottaa laskimoverinäytteitä, koska joissakin työpaikoissa tämä kuuluu sairaanhoitajien työnkuvaan eikä aina ole laboratoriohoitajaa saatavilla. Seitsemän vastaajaa koki saaneensa tarpeeksi opetusta ja 18 ei kokenut saaneensa tarpeeksi opetusta laskimoverinäytteiden ottamisesta koulutusohjelman aikana. Opiskelijat olisivat kaivanneet enemmän käytännön harjoitusta laskimoverinäytteiden ottamisesta.
Opinnäytetyön teoriaosassa on käsitelty asiakkaan ohjaus ennen verinäytteiden ottamista, hoitajan valmistautuminen verinäytteiden ottoon, verinäytteiden ottotekniikat, verialtistustapaturma, verinäytteidenottojärjestys sekä verinäytteiden käsittely, säilytys ja kuljetus.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena Webropolissa ja kysely lähetettiin sähköpostilla 73:lle valmistuvalle sairaanhoitajaopiskelijalle. Kyselyssä kysyttiin opiskelijan aiempaa kokemusta laskimoverinäytteiden ottamisesta, kokiko opiskelija saaneen tarpeeksi opetusta koulussa laskimoverinäytteiden ottamisesta sekä ajantasaiseen teoriatietoon liittyviä kysymyksiä.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Oulun ammattikorkeakoulussa opintosuunnitelmaa suunniteltaessa, tulisiko opintoja lisätä laskimoverinäytteiden ottamisesta.