Ohjauksen merkitys harjoittelussa : harjoittelijoiden kokemuksia ohjauksesta valvonta- ja hälytystoimintajaksolla
Hallikainen, Ida (2019)
Hallikainen, Ida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414759
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Poliisi (AMK) -tutkinnon harjoittelussa olevien opiskelijoiden kokemuksia sekä tuoda esiin heidän näkemyksiään harjoittelun ohjaukseen liittyen. Harjoittelun ohjauksella on erittäin suuri merkitys siihen, millaisina poliiseina opiskelijat lähtevät työelämään koulutuksesta valmistuttuaan. Opinnäytetyössä keskitytään harjoittelijoiden ohjauskokemuksiin valvonta- ja hälytystoimintajaksolla eli poliisin kenttätoiminnassa.
Työssä käydään läpi teoriaa koskien Poliisi (AMK) -tutkintoa ja siihen sisältyvää harjoittelua. Lisäksi työ sisältää teoriaa koskien ammatillista kasvua, työssä oppimista ja ohjaamista yleisesti. Työssä on myös perehdytty Poliisi (AMK) -tutkinnon harjoittelun ohjaukseen, ohjaajien valintaan sekä heidän koulutukseensa. Vaikka opinnäytetyö käsittelee harjoittelun ohjausta ohjattavan näkökulmasta, on myös tärkeää ymmärtää ohjaamiseen liittyvää teoriaa.
Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineiston hankintaan käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksen viisi haastateltavaa olivat samaan aikaan harjoittelussa ja he kaikki olivat suorittaneet valvonta- ja hälytystoimintajakson kokonaisuudessaan. Haastateltavat olivat Lapin, Pohjanmaan, Sisä-Suomen ja ItäUudenmaan poliisilaitoksilta. Pääosin kaikki haastateltavat pitivät harjoittelun ohjausta merkittävänä asiana heidän osaamisensa kehittymiseen ja kokemukset ohjauksesta olivat hyviä.
Työssä käydään läpi teoriaa koskien Poliisi (AMK) -tutkintoa ja siihen sisältyvää harjoittelua. Lisäksi työ sisältää teoriaa koskien ammatillista kasvua, työssä oppimista ja ohjaamista yleisesti. Työssä on myös perehdytty Poliisi (AMK) -tutkinnon harjoittelun ohjaukseen, ohjaajien valintaan sekä heidän koulutukseensa. Vaikka opinnäytetyö käsittelee harjoittelun ohjausta ohjattavan näkökulmasta, on myös tärkeää ymmärtää ohjaamiseen liittyvää teoriaa.
Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineiston hankintaan käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksen viisi haastateltavaa olivat samaan aikaan harjoittelussa ja he kaikki olivat suorittaneet valvonta- ja hälytystoimintajakson kokonaisuudessaan. Haastateltavat olivat Lapin, Pohjanmaan, Sisä-Suomen ja ItäUudenmaan poliisilaitoksilta. Pääosin kaikki haastateltavat pitivät harjoittelun ohjausta merkittävänä asiana heidän osaamisensa kehittymiseen ja kokemukset ohjauksesta olivat hyviä.