Kuinka hyviä pohjoisavolaiset mikroyrittäjät ovat sosiaalisen median hyödyntämisessä viestinnässä ja markkinoinnissa: Osaamistasojen ja merkitysten kvantitatiivinen analyysi kompetenssikuilujen havaitsemiseksi
Kokkonen, Tuija (2019)
Kokkonen, Tuija
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414752
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hyvin pohjoissavolaiset mikroyrittäjät osaavat hyödyntää sosiaalista mediaa viestinnässä ja markkinoinnissa. Sosiaalisen median käyttöön liittyviä tutkimuksia on tehty vain yli kymmenen henkeä työllistäviin yrityksiin, vaikka suomalaisista yrityksistä yli 93% on mikroyrityksiä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista, eli määrällistä menetelmää, sillä tutkimusaineisto sisälsi lukuarvoja ja vastaajia oli suuri määrä.
Tutkimus tehtiin Savon Yrittäjät ry:n toimeksiannosta. Savon Yrittäjät ry:n hallinnoiman Yritys oppii ja menestyy -hankkeen toteuttamia osaamiskartoituksia haluttiin analysoida syvemmin. Osaamiskartoituksia oli toteutettu Pohjois-Savon alueella kahden vuoden aikana yli neljäänsataan yritykseen, ja näistä mikroyrityksiä oli 296 kappaletta. Ennen kuin aineistoa pystyi analysoimaan, täytyi yrittäjien taustatietolomakkeille kerätyt tiedot ja yrittäjien osaamiskartoitusten tulokset koota samaan taulukkoon. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain yhtä osaamiskartoituksen osaamisaluetta, eli sosiaalisen median hyödyntämisen osaaminen sisäisessä- ja ulkoisessa viestinnässä sekä markkinoinnissa.
Teoriaosuudessa käsitellään osaamisen jaottelua, yritysluokitusta, sosiaalista mediaa, sisäistä- ja ulkoista viestintää sekä pienten yritysten markkinointia. Lisäksi käsitellään C&Q-osaamisenhallintajärjestelmää: (competense) osaaminen ja (qualifications) osaamistarve sekä kompetenssikuilu.
Tutkimustyön konkreettisena tuloksena selvisi pohjoissavolaisten mikroyrittäjien some-osaamisen kompetenssikuilut. Näillä tuloksilla on paljon merkitystä, koska mikroyrittäjien sosiaalisen median käyttöä markkinoinnissa ei ole aiemmin tutkittu. Tarkemmissa analyyseissä saatiin selville myös eroavaisuuksia yrittäjän sukupuolen, iän, yrityksen toimialan ja kotipaikan välillä.
Yli seitsemälläkymmenellä prosentilla osaamiskartoituksiin osallistuneista mikroyrittäjistä oli some-osaamisessa kuilua. Jotta pienet yritykset pysyisivät sosiaalisen median kehityksessä mukana, on perusteltua järjestää heille tuettuja koulutuksia ja varmistaa näin, että yritykset menestyisivät yhä tiukkenevassa kilpailuissa. The aim of this thesis was to study how well micro entrepreneurs in the northern Savo region can utilize social media in their communication and marketing. Studies related to the use of social media have been made only at companies employing more than ten persons even though over 93 % of companies in Finland are small SMEs of less than 10 employees. In this study a quantitative research method was used because the research material included scalar data and the number of respondents was large.
The study was made as an assignment from Savon Yrittäjät Ry (association of entrepreneurs in Savo). Savon Yrittäjät Ry administers a project called Company Learns and Succeeds, which has conducted a survey on competences and the association wanted to analyze the outcome of the survey more. The survey was conducted in the Northern Savo region among more than four hundred companies in the time period of two years 2016-2017. Of these companies 296 were microenterprises. Before analyzing the data, the background data of entrepreneurs and their results in competence surveys were summarized in one matrix. This thesis was limited to concern only one part of the competence survey: social media in internal and external communication and marketing.
The theory part of the study elaborated divisions of competence, categorization of companies, social media, internal and external communication and marketing of small enterprises. Furthermore C&Q, the competence control system, with which the surveys were conducted, is discussed in this part.
As a tangible result of this study, the competence gaps in the use of social media of microentrepreneurs in the northern Savo area were clarified. Since no previous studies on micro-SMEs and their use of social media in marketing or communication exist, this study has a lot of importance. In a more specific analysis differences were found based on gender, age, line of industry and residence of entrepreneurs.
More than seventy percent of the entrepreneurs who took part in the competence survey had a gap in their social media competence. Based on this result, it would be well justified to organize and support training for small SMEs, to actually ensure social media skills and success in tightening competition.
Tutkimus tehtiin Savon Yrittäjät ry:n toimeksiannosta. Savon Yrittäjät ry:n hallinnoiman Yritys oppii ja menestyy -hankkeen toteuttamia osaamiskartoituksia haluttiin analysoida syvemmin. Osaamiskartoituksia oli toteutettu Pohjois-Savon alueella kahden vuoden aikana yli neljäänsataan yritykseen, ja näistä mikroyrityksiä oli 296 kappaletta. Ennen kuin aineistoa pystyi analysoimaan, täytyi yrittäjien taustatietolomakkeille kerätyt tiedot ja yrittäjien osaamiskartoitusten tulokset koota samaan taulukkoon. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain yhtä osaamiskartoituksen osaamisaluetta, eli sosiaalisen median hyödyntämisen osaaminen sisäisessä- ja ulkoisessa viestinnässä sekä markkinoinnissa.
Teoriaosuudessa käsitellään osaamisen jaottelua, yritysluokitusta, sosiaalista mediaa, sisäistä- ja ulkoista viestintää sekä pienten yritysten markkinointia. Lisäksi käsitellään C&Q-osaamisenhallintajärjestelmää: (competense) osaaminen ja (qualifications) osaamistarve sekä kompetenssikuilu.
Tutkimustyön konkreettisena tuloksena selvisi pohjoissavolaisten mikroyrittäjien some-osaamisen kompetenssikuilut. Näillä tuloksilla on paljon merkitystä, koska mikroyrittäjien sosiaalisen median käyttöä markkinoinnissa ei ole aiemmin tutkittu. Tarkemmissa analyyseissä saatiin selville myös eroavaisuuksia yrittäjän sukupuolen, iän, yrityksen toimialan ja kotipaikan välillä.
Yli seitsemälläkymmenellä prosentilla osaamiskartoituksiin osallistuneista mikroyrittäjistä oli some-osaamisessa kuilua. Jotta pienet yritykset pysyisivät sosiaalisen median kehityksessä mukana, on perusteltua järjestää heille tuettuja koulutuksia ja varmistaa näin, että yritykset menestyisivät yhä tiukkenevassa kilpailuissa.
The study was made as an assignment from Savon Yrittäjät Ry (association of entrepreneurs in Savo). Savon Yrittäjät Ry administers a project called Company Learns and Succeeds, which has conducted a survey on competences and the association wanted to analyze the outcome of the survey more. The survey was conducted in the Northern Savo region among more than four hundred companies in the time period of two years 2016-2017. Of these companies 296 were microenterprises. Before analyzing the data, the background data of entrepreneurs and their results in competence surveys were summarized in one matrix. This thesis was limited to concern only one part of the competence survey: social media in internal and external communication and marketing.
The theory part of the study elaborated divisions of competence, categorization of companies, social media, internal and external communication and marketing of small enterprises. Furthermore C&Q, the competence control system, with which the surveys were conducted, is discussed in this part.
As a tangible result of this study, the competence gaps in the use of social media of microentrepreneurs in the northern Savo area were clarified. Since no previous studies on micro-SMEs and their use of social media in marketing or communication exist, this study has a lot of importance. In a more specific analysis differences were found based on gender, age, line of industry and residence of entrepreneurs.
More than seventy percent of the entrepreneurs who took part in the competence survey had a gap in their social media competence. Based on this result, it would be well justified to organize and support training for small SMEs, to actually ensure social media skills and success in tightening competition.