Digitaaliset terveyspalvelut osaksi valtimotaudin ja sen riskitekijöiden omahoidon tukemista
Eskelinen, Emma (2019)
Eskelinen, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414736
Tiivistelmä
Elintavoilla on keskeinen merkitys sydän- ja verisuonisairauksien syntyyn ja esiintyvyyteen. Omahoidolla ja sen tukemisella on vaikutusta etenkin valtimotaudin ja sen riskitekijöiden hoidossa. Tutkimusten mukaan digitaalisilla interventioilla on ollut positiivisia vaikutuksia omahoidon toteutumisessa, ja digitaalisten terveyspalveluiden kehittäminen on ajankohtainen aihe suomalaisessa terveydenhuollossa.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Pohjois-Karjalan DigiSote-hankkeelle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää valtimotautia ja sen riskitekijöitä sairastavan potilaan omahoidon tukemista digitaalisten terveyspalvelujen avulla. Tavoitteena oli tukea ja kartoittaa Tulppa-avokuntoutukseen osallistuvien kuntoutujien valmiuksia digitaalisten terveyspalveluiden käyttämiseen osana omahoitoa ja ryhmämuotoista avokuntoutusta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkivana kehittämistyönä, ja siihen hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä aineiston keräämisessä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua. Toteutus koostui kolmesta eri vaiheesta: teemahaastattelut ohjaajille, toiminnallinen pilotointi Omahoidon digitaidot -työpaja kuntoutujille sekä lopuksi tehtiin ryhmähaastattelu kuntoutujille ja ohjaajalle kokemusten keräämiseksi.
Digitaalisia terveyspalveluita pidettiin hyödyllisinä omahoidon tukemisen näkökulmasta, ja etenkin sähköisen terveystiedon luotettavuuden merkitys korostui. Sähköiset terveystestit sydän- ja verisuonisairauksiin ja niiden riskitekijöihin liittyen koettiin käytännöllisinä. Digitaalisten terveyspalveluiden hyödyntämiseen koettiin tarvittavan tukea ja ohjaamista, jotta niiden käyttämiseen olisi enemmän taitoja. Johtopäätöksenä todettiin, että digitaalisten terveyspalveluiden hyödyntämisessä on hyvä huomioida käyttäjien mahdollisuudet ja taidot sekä tarvittava ohjaus niiden käyttämisessä omahoidon tukemista kehitettäessä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tästä näkökulmasta terveydenhuollossa suunniteltaessa ja ottaessa käyttöön erilaisia digitaalisia terveyspalveluita asiakkaille.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Pohjois-Karjalan DigiSote-hankkeelle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää valtimotautia ja sen riskitekijöitä sairastavan potilaan omahoidon tukemista digitaalisten terveyspalvelujen avulla. Tavoitteena oli tukea ja kartoittaa Tulppa-avokuntoutukseen osallistuvien kuntoutujien valmiuksia digitaalisten terveyspalveluiden käyttämiseen osana omahoitoa ja ryhmämuotoista avokuntoutusta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkivana kehittämistyönä, ja siihen hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä aineiston keräämisessä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua. Toteutus koostui kolmesta eri vaiheesta: teemahaastattelut ohjaajille, toiminnallinen pilotointi Omahoidon digitaidot -työpaja kuntoutujille sekä lopuksi tehtiin ryhmähaastattelu kuntoutujille ja ohjaajalle kokemusten keräämiseksi.
Digitaalisia terveyspalveluita pidettiin hyödyllisinä omahoidon tukemisen näkökulmasta, ja etenkin sähköisen terveystiedon luotettavuuden merkitys korostui. Sähköiset terveystestit sydän- ja verisuonisairauksiin ja niiden riskitekijöihin liittyen koettiin käytännöllisinä. Digitaalisten terveyspalveluiden hyödyntämiseen koettiin tarvittavan tukea ja ohjaamista, jotta niiden käyttämiseen olisi enemmän taitoja. Johtopäätöksenä todettiin, että digitaalisten terveyspalveluiden hyödyntämisessä on hyvä huomioida käyttäjien mahdollisuudet ja taidot sekä tarvittava ohjaus niiden käyttämisessä omahoidon tukemista kehitettäessä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää tästä näkökulmasta terveydenhuollossa suunniteltaessa ja ottaessa käyttöön erilaisia digitaalisia terveyspalveluita asiakkaille.