Sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointi Suomessa
Orre, Pinja (2019)
Orre, Pinja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi yritysten kannattaa hyödyntää sosiaalisen
median vaikuttajamarkkinointia Suomessa. Lisäksi haluttiin tutkia, minkälainen vaikuttajamarkkinointi toimii Suomessa ja mitä erityispiirteitä siinä on verrattuna muihin maihin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijaa, neljää vaikuttajaa sekä vaikuttajamarkkinointia käyttäneen yrityksen luovaa johtajaa. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointia voitaisiin hyödyntää Suomessa vielä paljon enemmän ja monipuolisemmin. Vaikuttajamarkkinointi sopii kaikenlaisille yrityksille, mutta myös ilmiöiden ja puheenaiheiden esilletuomiseen. Vaikuttajamarkkinoinnin hyötyjä ovat sen laaja tavoittavuus, kustannustehokkuus sekä vaikuttavuus. Suomalaiset kuluttajat ovat tarkkoja siitä, että vaikuttajien tuottaman kaupallisen sisällön tulee aidosti kuvastaa vaikuttajan omaa mielipidettä. Yritysten tuleekin luottaa vaikuttajiin ja antaa heidän puhua omalla äänellään, vaikka kyseessä olisi maksettu yhteistyö. Suomalaiseen vaikuttajamarkkinointiin liittyy erityispiirteitä, jotka johtuvat muun muassa Suomen vähäisestä asukasluvusta. Suomalaisten vaikuttajien seuraajamäärät ovat huomattavasti pienempiä verrattuna muiden, isompien maiden vaikuttajiin. Täällä pienikin seuraajakunta on merkittävä yleisö yrityksen kannalta. Sen vuoksi mikrovaikuttajat, eli vaikuttajat, joilla on melko vähän seuraajia, ovat myös varteenotettavia yhteistyökumppaneita yrityksille. The purpose of the thesis was to find out why companies should utilize social media influencer marketing in Finland. In addition, the aim was to study what kind of influencer marketing works best in Finland and what special features it has compared to other countries. The research was executed with a qualitative approach. The primary data was gathered through theme interviews with three influencer marketing experts, four influencers and the creative director of a company that has used influencer marketing and therefore has experience on the subject. The study found that influencer marketing in social media could be utilized more and more diversely in Finland. Influencer marketing is suitable for all kinds of businesses but also for bringing out different kinds of topics or phenomena. The benefits of influencer marketing are its broad reach, cost-effectiveness and impact. Finnish consumers demand that the commercial content produced by influencers must be genuinely their own opinion. Therefore, businesses should rely on influencers and allow them to speak with their own voice, even if it is a paid collaboration.
The specialties of Finnish influencer marketing are due, among other things, to the small
population in Finland. The number of followers of Finnish influencers is considerably smaller compared to that of other, larger countries. Here even a small number of followers
can be a significant audience for a company. That is why micro influencers, meaning influencers with quite few followers, can be relevant partners for companies to implement influencer marketing with.
median vaikuttajamarkkinointia Suomessa. Lisäksi haluttiin tutkia, minkälainen vaikuttajamarkkinointi toimii Suomessa ja mitä erityispiirteitä siinä on verrattuna muihin maihin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijaa, neljää vaikuttajaa sekä vaikuttajamarkkinointia käyttäneen yrityksen luovaa johtajaa. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että sosiaalisen median vaikuttajamarkkinointia voitaisiin hyödyntää Suomessa vielä paljon enemmän ja monipuolisemmin. Vaikuttajamarkkinointi sopii kaikenlaisille yrityksille, mutta myös ilmiöiden ja puheenaiheiden esilletuomiseen. Vaikuttajamarkkinoinnin hyötyjä ovat sen laaja tavoittavuus, kustannustehokkuus sekä vaikuttavuus. Suomalaiset kuluttajat ovat tarkkoja siitä, että vaikuttajien tuottaman kaupallisen sisällön tulee aidosti kuvastaa vaikuttajan omaa mielipidettä. Yritysten tuleekin luottaa vaikuttajiin ja antaa heidän puhua omalla äänellään, vaikka kyseessä olisi maksettu yhteistyö. Suomalaiseen vaikuttajamarkkinointiin liittyy erityispiirteitä, jotka johtuvat muun muassa Suomen vähäisestä asukasluvusta. Suomalaisten vaikuttajien seuraajamäärät ovat huomattavasti pienempiä verrattuna muiden, isompien maiden vaikuttajiin. Täällä pienikin seuraajakunta on merkittävä yleisö yrityksen kannalta. Sen vuoksi mikrovaikuttajat, eli vaikuttajat, joilla on melko vähän seuraajia, ovat myös varteenotettavia yhteistyökumppaneita yrityksille.
The specialties of Finnish influencer marketing are due, among other things, to the small
population in Finland. The number of followers of Finnish influencers is considerably smaller compared to that of other, larger countries. Here even a small number of followers
can be a significant audience for a company. That is why micro influencers, meaning influencers with quite few followers, can be relevant partners for companies to implement influencer marketing with.